tisdag 2 februari 2016

Globe hope och en påse apelsiner


När Sara steg av bussen vid Hansa och gick till sin praktikplats igår blev hon mött av flera människor med en orange kasse i handen. Lite längre fram stod några människor från Citymarket och delade ut dessa. Först tänkte hon inte ta någon då hon trodde att den skulle vara full med reklam, men efter att försäljaren sa "lite mer C-vitamin i vardagen behöver alla!" tog hon ändå emot den. I kassen fanns en stor påse med apelsiner!



Kassen är ett samarbete mellan Citymarket och Globe Hope, ett inhemskt företag som skapar etiska och ekologiska produkter av återvunnet material. Tyckte att materialet (som är ganska tjockt och grovt) påminde om något... och visst, kassen är gjord av ett material som tidigare har bestått av överdrag för lastpallar vid Citymarket!


Det finns bra sätt att göra reklam, sen finns det dåliga. Detta var ett bra sätt. Citymarket visar på att de är ekologiskt inriktade genom att samarbeta med ekologiska företag. På samma gång får Globe Hope reklam för vad de gör. Kunden får en glad kasse och en påse apelsiner. Alla är nöjda. Snyggt Citymarket!

Helt ärligt så är jag kanske inte den mest ekologiska personen. Under 2016 ska jag se till att handla mat i tyg- eller andra hållbara kassar för att minska på plastkassarna. Sen försöker jag faktiskt sortera också! Alla kan göra lite för att dra sitt strå till stacken.

På vilket sätt är ni vardagsekologiska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!