fredag 20 maj 2016

Kärleken är inte lätt bara för att den är rätt

Jag läste Ellens inlägg där hon uppmanar sina läsare att ta sig ur halvdana förhållanden och våga göra slut ifall förhållandet bara är något vi nöjer oss med för att vi inte hittar bättre. Ellen delar med sig av en av sina upplevelser kring ett misslyckat förhållande, som inte kändes bra ens från första stund. Hon säger väldigt mycket fint som stämmer, men vissa saker har jag svårt att hålla med om. Speciellt kanske när hon säger:

"När ni hittar den rätta, då behöver ni inte sitta och fundera på om ni borde göra slut. Tanken skall liksom inte existera då. Jag säger nu att tänker man ens tanken på att göra slut så då skall man göra det. I ett lyckligt förhållande så behöver man inte sitta och väga för- och nackdelar med sin partner... För när man har hittat den rätta så finns den tanken inte ens på kartan."

Jag vill inte jämföra förhållanden sinsemellan, därför att personer är väldigt olika och därför är förhållanden också väldigt olika. Jag anser därför också att det är väldigt vågat att ge råd i stil med de här ovan. Alla upplever sina förhållanden olika och jag har ingen rätt att överhuvudtaget kommentera Ellen och Nicos förhållande, eftersom jag inte är en del av det. Däremot kan jag kommentera från min sida av kärleken.

Ellen säger att kärleken är rätt om den är lätt. I call bullshit. Förhållanden som är fel är svåra, men det är även kärlek som är rätt. Kärlek handlar om att göra val, varje dag. I mitt förhållande finns det två väldigt eldiga personer, både jag och T, och på grund av det är vårt förhållande inte alltid lätt. Det är som att stångas med sig själv, typ dagligen. Båda brusar upp väldigt lätt, men jag skulle aldrig byta ut det vi har. Han är det viktigaste och finaste jag har, och vid dagens slut är jag lycklig över att vi har varann. 

I perioder har vi haft det lättare och i perioder svårare. Jag har i något skede vägt för- och nackdelar. Jag har funderat på hur det skulle vara att göra slut. Men det betyder inte att vårt förhållande är fel på något vis. Det betyder inte heller att vi är fel för varann. Vet ni varför? För att vi kom ut på andra sidan, ännu starkare, och efteråt kände jag både honom och mig själv bättre. 

"När man är vuxen och ett förhållande också handlar om ansvar, lån, barn och hus så tror jag man tänker på ett annat sätt? Men före allt det så skall faktiskt ett förhållande vara lätt och roligt annars är ni nog inte menade för varann." Nej det behöver det inte enbart vara. Gud vad jag önskar alla förhållanden såg ut på det sättet. Jag vill faktiskt be alla unga, förälskade att inte ge upp en relation bara för att den inte direkt ser ut som en Disney-romans. Ibland handlar det om missförstånd eller att man ännu inte känner varann ordentligt. Det kan också vara som för mig och T som träffades i en period i våra liv då det hände väldigt mycket. Gräl behöver inte heller vara av ondo, utan kan vara viktigt för att "clear the air".

Alla relationer kräver arbete och ingen människorelation är lätt. Ifall du under en längre tid är olycklig och förhållandet tar mer av dig än det ger, då håller jag med Ellen - dumpa skiten. Men min relation med T är stark, även om vi ibland slåss och relationen nån gång ifrågasätts. Relationens styrka visas när man varje dag väljer varandra, även när det är svårt. 

2012 och vår första årsdag. Mannen i mitt liv, som driver mig till vansinne och är min klippa.

22 kommentarer:

  1. Tack!!!! Ditt inlägg speglar mera det verkliga vuxna livet. Trodde också att ett förhållande skall kännas lätt som en plätt hela tiden för att det skall vara rätt, tills jag hade ett lätt som en plätt-förhållande i nästan 5 år. Allt var easy peasy men betydde det att det var rätt? Nej! Allt var perfekt på pappret och i verkligenheten men när det kom till kritan höll det inte. Hur perfekt och lätt det än kändes. Det var inte ett vuxet förhållande där man måste kompromissa, ta allvarliga beslut tillsammans, vara av olika åsikter men prata sig igenom det, ha svåra och tunga perioder och klara sig igenom det... det var ett easy peasy perfekt förhållande som i slutändan inte var tillräckligt allvarligt och vuxet för att hålla vuxenlivet (barn, sambo, heltidsjobb, allvarliga och svåra beslut). Men som ungdomsromans gick det ju att ha ett lätt och perfekt förhållande. Tills man en dag ser långt fram och fakiskt blir vuxna och allvarliga och vågar vara svår och jobbig och ha tunga perioder men ändå klara sig igenom allt för att man älskar varandra och har ett bra och roligt förhållande som båda vill ha resten av livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Vuxenlivet kräver nog mer än då man är ung, men det är svårt att få ett förhållande att hålla om man inte klarar av ens de enklaste motgångarna.

      Radera
  2. Tack! Det här inlägget behövde jag. Kände mig rätt utdömd efter Ellens inlägg, eftersom jag inte alltför sällan vägt för- och nackdelar mot varandra. Tusen tack för dagens bästa blogginlägg, nu känner jag mig gladare igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra <3 Jag anser att det bara är sunt att analysera förhållandet´n emellanåt, om det då gäller relationen till sin partner eller vän!

      Radera
  3. Håller helt och hållet med dig. Kärlek och hat står varandra nära och det syns speciellt i relationer som man har. Jag blir nästan mest arg på den jag tycker mest om ( om jag har någon orsak alltså ) men det betyder inte att jag inte tycker om personen utan att bara att jag har väldigt starka känslor för den. Kanske det låter konstigt, haha :) har man en stark personlighet och starka åsikter och därmed kanske svårt att kompensera ( ur eget perspektiv nu ) är det förhållandet som blir lidande men det är något jag känner att man isåfall själv måste jobba på, så att man kan mötas halvvägs i förhållandet. Då är det kanske inte alltid en dans på röda rosor men det betyder ju inte att förhållanden inte är bra för det. :)

    SvaraRadera
  4. Oj så bra skrivet! Jag hade tänkt skriva typ ett exakt likadant inlägg, men du tar orden ur mun på mig! :) Håller med dig helt.

    SvaraRadera
  5. Konstigt att du går och vänder Ellens inlägg såhär. Ellen verkar ju helt klart och tydligt vilja få sagt att "folk som är i halvdana förhållanden och princip bara har ett förhållande för att inte leva ensamma" att ta sig ur såna förhållanden. Det var ju Ellens point, röda tråd genom hela inlägget. Ditt inlägg var ju bra, men onödigt att kritisera å analysera Ellens inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vända Ellens inlägg klarar du nog av heelt själv gumman, hahhah. Fet stil som säger: "om man ens tänker tanken på att göra slut, så skall man göra det" är en ganska tydlig "point" i ett inlägg. Behövs inte så mycket till analys där inte.

      Radera
    2. Jag försökte varken kritisera eller analysera, därför har jag även klippt in direkta citat OCH länkat, så att ingen ska tro att jag vänder på orden. Tyvärr ser jag inte den "röda tråden" som du pratar om :) Jag förstår vad hon menar, men för mig kändes hennes inlägg lite väl blåögt bara.

      Radera
  6. alltså din blogg e så jävla bra, ännu ett superinlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha nämen tack snälla! Vad glad jag blir <3

      Radera
  7. Jättebra inlägg Cindy, jag blev också lite fundersam över inlägget. Läser inte bloggar annars men fick syn på Ellens här om dagen och undrade om det fasktiskt var så att man måste dumpa någon om man tänkt på hur det sku vara om det blir slut, började verkligen kännas ångestframkallande. / M

    SvaraRadera
  8. Alltså jaa! Så bra inlägg my love!!! Ja brukar tänk att D får me så arg å lessen å sönder å sedan då ja ha lugna ner me ere bara han som ja vill ha tröst av fast ja fortfarand e arg på an. Mer verkligt än så blir e väl int!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK BEJB <3 Ja gör ju sama sak me T å, kan vara så jävla arg på an men äntå bara vila att ha ska kram å tyck om. He så!

      Radera
  9. Jag har varken läst din eller Ellens blogg tidigare utan snubblade bara in i debatten från ännu en annan blogg. Och jag måste nog inse att du skriver absolut mer hälsosamt och vuxet angående förhållanden. Superbra inlägg! Jag gillade också sista meningen du skrev "Relationens styrka visas när man varje dag väljer varandra, även när det är svårt." On point! :))

    SvaraRadera
  10. Håller till 100 procent med! Bra skrivet.

    SvaraRadera
  11. Hittade precis till din blogg och ramlade in på detta inlägg och känner att jag måste kommentera det här inlägget också. Fastän det är ett år gammalt så måste jag bara säga att det var helt otroligt bra skrivet!! Tror inte heller att ett vuxet förhållande är så enkelt att man aldrig går igenom tuffa tider. Otroligt viktiga synpunkter som du lyfter upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Corinne, vad glad jag blir av din kommentar! Kram!

      Radera

Här finns rum för ett moi. Pling!