onsdag 21 september 2016

några saker som läraryrket har lärt mig DEL 1

Femtiotvå dagar har jag bott i detta avlånga land. Kan ni tänka er att jag har varit här så länge redan? Veckorna går så fruktansvärt snabbt när man jobbar. Snart är det liksom höstlov! Jag känner att det börjar bli dags för en liten genomgång av vad jag hittills har fått lära mig av läraryrket in action. Jag kallar det DEL 1, eftersom jag räknar med att lära mig mera saker. Men här kommer de, 10 livsvisdomar:

Teaching since 2016. Kunde förstås inte undanhålla mitt första lärarfoto från bloggen. 

1. You will not know läraryrket innan du får din första egna klass. Det spelar ingen roll hur många praktiker eller utbyten du har varit på, eller hur mycket du tidigare har vikarierat. The only way to know teacherlife, is to live it. Jag var helt oförberedd egentligen, nu när jag vet vad allt det innebär.

2. Det som jag var oförberedd på var Det Stora Allvaret. Allvaret i att vara ansvarig för tjugotre olika personligheter, som alla lyser på olika sätt. Allvaret i att alla vägar leder tillbaka till dig, gäller det då en elev som slåss på rasten eller en elev som behöver extra uppmuntran. Allvaret i att dina elever ser dig på den främsta linjen i sina liv, och att de räknar med att du ska slåss för dem.

3. Jag har känt min klass i exakt 36 dagar. På 36 dagar har jag blivit så attached att jag pratar om dem som "mina ungar", "mina killar" och "mina tjejer". De blir liksom dina, på riktigt. Du vill dem alla det bästa du har.

4. Du behöver dina kollegor. Dina kollegor behöver vara dem som håller dig om ryggen, kämpar med (och ibland för) dig, och som håller om dig ifall du någon gång behöver gråta en skvätt. Hoppas därför på att dina kollegor är de bästa du kan få. Hoppas att du har samma tur som mig.

5. Du kommer att gråta. På femtiotvå dagar har jag gråtit två behövliga gånger bland kollegor. Två gånger har jag tröstat andra gråtande kollegor.

6. Undervisningen är max 30-40 % av läraryrket. Resten består av att uppmuntra, planera, diskutera, trösta, läxa upp och, well, skicka e-mail. "Försök hinna planera så, att du har minst en lektion per dag som du är fullt nöjd med. Då har du lyckats". Tänk vad rätt de hade! Du lär dig freestyla bra undervisning som aldrig förr.

7. Din att-göra-lista tar aldrig slut. Däremot lär man sig att sätta den till sidan och förstå att allt inte måste göras nu. Eleverna dör inte av ifall du inte har hunnit laminera lappar med orden "sax" och "limstift" på tills imorgon.

8. Eleverna ger den bästa feedbacken. Är lektionen skit så syns det på deras inlärning, men de är oftast väldigt förlåtande ifall din undervisning går åt helskotta nångång. Det är liksom livet bara. Har du sen bra lektioner syns det även direkt i dina elever. 

9. När du går till jobbet kl 7 på morgonen har du ingen aning om hur din dag kommer att sluta. Dagen är alltid en extremt blandad känslostorm, där du hinner vara lycklig, arg, uppmuntrad, bekymrad, stolt och besviken, allt om varandra.

10. Du har ingen aning om vad fredagen innebär innan du har börjat jobba heltid måndag-fredag. ALLA mår bra på fredag. Tacofredag, fredagsmys, helig, ledig helg. Det är det bästa i världen. 

2 kommentarer:

  1. Aj vilket ljuvligt inlägg, jag blev på nåt sätt på riktigt bra humör av att läsa dehär! :D

    SvaraRadera
  2. Så träffande!! Speciellt det där med Det Stora Allvaret, man kan verkligen inte föreställa sig hur många vägar som liksom skall spåras tillbaka till klassläraren! Och att barnen blir "ens egna" och alla känslostormar under dagen - både deras och de egna! Och hur liten procent undervisningen faktiskt är... Låter bra att du kan njuta av helgerna och lägga undan "to-do"-listan ibland! H. en kollega

    SvaraRadera

Här finns rum för ett moi. Pling!