lördag 5 december 2015

Bloggjulkalendern: LUCKA 5


Julmusik är för mig ett måste, det liksom bygger upp hela julkänslan. Då alla andra går omkring och suckar över att butikerna börjar spela Jinglebell rock är jag helt *hearteye-emoji*. Så här kommer mina top fem julsånger!


5. Cascada - Let it snow: Alltså om det finns en sång som jag garanterat går omkring och nynnar på DAGLIGEN så är det denna! För mig är det en ultimat julsång som gör mig helt sådär *myser under en filt hemma i Jeppis tå papp har laga eld i spisn*. Självklart ska det vara snö också.

4. Coldplay - Christmas Lights: Mera myspower. All julmusik med piano som huvudinstrument är helt megabäst. Sen är ju Coldplay ett helt sjukt bra band. Sjukt bra band som gör julmusik kan bara inte gå fel. 

3. Shirley Clamp - En afton i december: Jag är väldigt svag för duktiga svenska sångerskor som Shirley Clamp. Den här sången har min syster spelat sönder de gånger jag har varit hemma och ja, vad kan jag säga... Den går liksom lite på repeat här hemma i Åbo också.


2. Celine Dion: Ave Maria: Alltså det är helt enkelt inte jul innan den här spelas (på delad plats med O helga natt, men jag fick ju bara välja en av dem...). Den kanske ger lite julmusikkliché-varning men hej: vi kommer inte ifrån att de mest traditionella julsångerna ändå är de som spelas år efter år. Ave Maria: juljuljuljul. Såheså!



1. Pentatonix - Mary, did you know: På första plats i år kommer Pentatonix med kanske sin bästa julsång hittills. Varför är denna på första plats? Well, acapellan gör sin shared part. Jag älskar acapella (all musik görs med rösterna) och förundras alltid lika mycket över denna musikform. Var själv med i en grupp i gymnasiet. Sen att en acapella-grupp väljer att göra sånhär svinsnygg julmusik kan inte stickas under stol. Heja Pentatonix! Ni hittar deras nya julalbum på Spotify!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!