söndag 8 april 2018

Israelresan: Tel Aviv

Tyckte att det började bli dags att berätta för er om min och Tanelis sportlovsresa! Har liksom inte fått tummen ur innan, men nu är det dags ;) Vi besökte ju alltså Israel i en vecka, och vi hade bestämt oss för att resa runt en hel del. Vi började med några dagar i Tel Aviv, åkte med buss vidare till Jerusalem där vi var 2 dagar, sen med buss vidare till Ein Bokek vid Döda havet i två dar, innan slutligen tillbaka till Tel Aviv där vi spenderade våra sista 1,5 dag.

Tänkte att det är nästan lättast om jag delar upp inläggen i tre delar, en del per ställe. Summerar sen i slutet med lite reflektioner om resan och landet överlag. Börjar alltså med att berätta om Tel Aviv!

Vi åkte med Finnair från Helsingfors till Ben Gurion Airport. Varför vi åkte via Helsingfors vet jag inte, men det var inte jag som skötte flygbiljetterna... 😉 Resan skulle annars ha varit rätt smärtfri, om inte det skulle ha varit för tekniska fel på vägen dit... Vi flög ungefär halvvägs till Israel innan vi fick reda på att planet hade problem som inte kunde fixas där, och att vi därför måste åka tillbaka till Helsingfors. Första natten sov vi alltså ca 2 timmar på ett flygplatshotell i Vanda, innan vi morgonen igen åkte iväg, och äntligen kom fram.

Tel Aviv var en väldigt avslappnad stad. Första dagen när vi kom dit var det askallt och storm, och som pricken över i:et var det lördag och Shabbat = typ inga affärer eller andra ställen öppna och gatorna helt tomma.

Som ni ser... Inget sommarväder direkt.

Jag var också förvånad över hur nedgången stan var (sen visade det sig att det råkade bara vara området vi först rörde oss i). Vi började med att bo på Beach Front Hostel, som alltså var vårt den som spar han har-hostel. Utifrån såg det sjukt nedgånget ut, men det visade sig sen inte vara så farligt. Rummen var helt okej och det var en allmän backpacker-feelis över hela stället. Frukosten serverades på taket, och besökarna bestod av alla möjliga sorters människor i alla åldrar. Surfare, backpackare, vanliga turister, so on. Väldigt familjärt, utan att man kunde förvänta sig något extra. Ifall man är villig att bo lite spartanskt men okej och ändå billigt så är hostellet ett helt bra val. Första kvällen tänkte vi gå med på en pubcrawl-runda som hostellet ordnade, men precis innan vi skulle gå började regnet verkligen ösa ner. Så det blev bara middag på en närliggande restaurang istället.

Andra dagen hade det klarnat upp lite och vi gick iväg mot Old Jaffa för att besöka Israel Defence Forces Museum. Det var nog mest för att Taneli är så extremt historia-intresserad, men det var intressant även för mig som inte visste speciellt mycket om Israels frigörelse från Palestina osv. Efteråt besökte vi Carmel Market och tittade på typiskt turistiga grejer. Köpte lite torkade frukter och fnissade över roliga, nationalistiska mobilskal.

TIPS TIPS! Man kan få Hummus nästan var som helst i stan, men ifall ni besöker Tel Aviv behöver ni gå till The House of Hummus. Bli inte avskräckt från att det är ett litet hål i väggen vid sidan av vägen, hummusen var rent utsagt magisk, och sjukt billig! Vi åt hummusen med pitabröd, men även som israeliterna äter den - de använder lökskivor som skedar och biter av vartefter. Sjukt gott!

Tillåt mig hoppa framåt i tiden lite, till våra sista dagar i Israel och även i Tel Aviv. Denna gång bodde vi på ett annat hotell, TLV 88 Sea Hotel. TLV 88 låg precis vid stranden och i ett lite bättre område än vårt förra hostell. Vi betalade ingen hutlös summa för vårt hotellrum här heller, och det var litet men väldigt mysigt och personalen var trevlig. Framför allt vill jag lyfta fram hotellets egen restaurang Salva Vida - jag åt antagligen resans godaste mat på den restaurangen, och då åt jag inte något äckligt en endaste gång under resan. Deras hotellfrukost med färskt bröd, ägg och olika röror var verkligen inte heller fy skam. Tips tips!

Sista dagen gick vi längs stranden till gamla stan - Old Jaffa. Efter att ha spenderat några dagar i Jerusalem var Old Jaffa tyvärr inte speciellt imponerande längre, men visst, det var fint! Det finns så mycket annat att göra i Tel Aviv än vad vi gjorde, men för oss blev nog Tel Aviv det mest ointressanta stoppet på hela resan. Stranden (när vädret vill sig), stan och feelisen är väldigt skön och folk är väldigt öppna och hjälpsamma. Åker man till Israel för att festa och shoppa så är stan verkligen din go-to-city. Det är lite kallare i Tel Aviv jämfört med de andra ställena som vi besökte, mycket beror på att det blåser rätt mycket från Medelhavet. Sen besökte vi ju också Tel Aviv under lågsäsong, vilket naturligtvis också ledde till ett kallare, blåsigare klimat.

Roligaste och sjukaste som hände i den stan var nog ändå under sista dan. Det var ca 20 grader varmt och jag försökte få med Taneli till stranden för att få lite sol. Han ville inte komma, och jag gick själv själv med orden "höhööö det är ditt fel om någon rövar bort mig". Under den timme som jag låg på stranden hade jag fyra olika män som kom och pratade med mig. Droppen kom när en kille kom fram och frågade om han störde och sen förklarade att "jag och mina vänner har kollat på dig ett tag och undrade ifall det är så att du är nån kändis? Du ser helt ut som typ en skådespelerska från Hollywood!" Jag bara "hehehee nää jag är nog en helt vanlig tjej", kollar bakåt och ser 5 karlar som står en bit ifrån och vinkar lite awkwardly. Efter att han gick iväg fick jag nog och gick tillbaka till hotellet.

Israeliter är alltså ganska framåt och påflugna, men i och med att jag annars rörde mig överallt med Taneli så behövde jag inte uppleva det så ofta. Vill även tillägga att männen inte på något sett var otrevliga eller påflugna på ett obehagligt eller förnedrande sätt, utan däremot väldigt artiga. De är helt enkelt bara inte rädda för att komma fram och snacka. Men där ser man, en timme på stranden så är man plötsligt en moviestar!