onsdag 7 februari 2018

Litterära januari

Ett av mina bucketlist-mål var att komma igenom 30 böcker under året. Har börjat året ganska bra måste jag ändå säga med hela fem böcker. Ifall ni tror att jag är nån som uppskattar högt travande läsning med inslag av finare ord än jag själv förstår så tror ni fel. Jag gillar en blandning av lättläst, samhällskritiskt och spänning.


Mios Blues av Kristina Ohlsson. Läste den första delen, Lotus Blues, förra sommaren. Var delat intresserad av att veta hur det fortsätter, delat sjukt irriterad på huvudpersonen som är en hård machoman av löjliga slag. Ville ändå läsa fortsättningen och är glad för det i efterhand. Andra delen var bättre än den första delen, och Ohlsson får ihop historien bra på ett oförutsett sätt. Helt okej bok ifall man vill läsa nånting lättsmält men lite spännande. Läs isåfall Lotus Blues först.

Bitterfittan av Maria Sveland. Helt annat än Mios Blues. Ifrågasätter kvinnans roll i samhället. Handlar om en kvinna som är gift och har ett barn, och som bestämmer sig för att resa till Kanarieöarna på en resa för att få lite tid för sig själv. En väldigt ögonöppnande bok om bemötande av kvinnor i olika situationer samt varför feminismen behöver ha den roll den har idag. Risken är dock att du också kommer vara lite bitter efter du har läst klart boken.


Två systrar av Åsne Seierstad. En bok som handlar om två systrar som reser iväg för att kriga för Daesh. Flickorna är uppvuxna i Norge i en muslimsk familj, och dras i tonåren in i Islam Net och en extremislamistisk verklighet. Boken handlar mycket om deras pappa och hur han försöker få dem tillbaka mot deras egen vilja. Den är även baserad på verkliga händelser, vilket gör den extra spännande och obehaglig tycker jag. Läs den.

När världen tittade bort av Jesper Söder. En annan, denna gång självbiografisk, bok om Syrienkriget, denna gång vinklad från andra hållet. Jesper Söder är en vanlig kille från Trollhättan som beslöt sig att resa ner för att strida med kurderna mot ISIS. Inte lika bra som Två Systrar, men ger ändå en rätt bra bild av verkligheten för de som strider där nere för att ta tillbaka mark från Daesh. Helt okej läsning också.


Vi mot er av Fredrik Backman. Ifall jag skulle behöva lista mina top-3 favoritförfattare så ligger nog Backman väldigt högt upp. Han har ett sånt otroligt språk och ett så otroligt vackert sätt att väva ihop historier på, så att man kan känna igen sig, se samhällsproblemen även i världen runt omkring dig och nästan känna på stämningen i boken. Vi mot er är fortsättningen på hans bok Björnstad. Är det en (eller egentligen två, då du nog helst ska läsa ettan först) bok som du ska läsa av de som jag nu nämnt, så är det den här. Du kommer inte att ångra dig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!