tisdag 28 november 2017

Vinterlistan!

Älskar, älskar, ÄLSKAR listor. Älskar vintern. I present you: Sevendays vinterlista!

Man vet att det är vinter när:
Ungarna faller ihjäl sig för att det är halt ute och det diskuteras snöbollskastning i alla lärarrum.

Här hittar ni mig i vinter:
Mest i mörka Mariefred, men även till en del i Jakobstad och Pampastrakterna. Sen på sportlov ska jag faktiskt ut och resa med my maan, denna gång till *trumvirvel* ISRAEL! Mer om det senare.


Hemhemma 💕

3 saker jag vill göra under vintern: 
Åka slalom minst en gång. Förra året var jag ju till Romme på vinterexpedition med sexorna, tänkte försöka lura med mig några kollegor under någon helg i vinter också. Jag vill dricka MASSVIS med té, alla sorters. För tillfället är allt som smakar jul och kanel populärt hemma. Sen vill jag nog också, ifall plånboken håller, resa bort någonstans där det är ljust och varmt. Jag har inte något emot kylan och den eventuella snön, men MÖRKRET. Speciellt här, där man tydligen bara hade råd med lampor i halva stan.

Det bästa med vintern är:
HJUUUULEN. Älskar julen! Höstlovet har varit min gräns för att plocka fram julstjärnor och tomtar och spela julmusik på full volym. Men nu är det äntligen dags. Eleverna kommer att bli tokiga innan jul. Vänta bara tills de ser min julpyntning till på fredag. Den är L-JU(V)L-IG. Kör ju sockerfritt nu så i jul blir det att testa baka lite sockerfritt julgodis. Är ni intresserade av tips isåfall?


Jee snart är det dags igen!

Det sämsta med vintern är:
Som jag sa, mörkret. Direkt det kommer lite snö är det aningen lättare, då det iallafall sprider en del ljus. Men för tillfället är det bara regn och regn och regn. Glad advent ba.

Den bästa maten under vintersäsongen är:
Olika typer av grytor (säger jag nu, som har gjort en gryta typ en gång i mitt liv, heeehh). Sen är ju varma mackor och rostat bröd så sjuttons gott. Allt varmt helst. Ganska tunga rätter.


 Förra sportlovet var jag i Japan. Inte så varmt som jag skulle ha önskat, men coolt iallafall.

Så här vill jag klä mig i vinter:
I tjocka tröjor och raggsockor. Håller faktiskt på att sticka min första (!!) egna tröja, och bara den passar kommer den att bli asfin. Mer om den senare. Sen jag började på mitt matprogram (mer om det sen också, herregud vad många blogginlägg jag har att skriva!) så har jag frusit mer än vanligt då min förbränning är rätt hög och jag håller på att sakta men säkert gå ner till normalvikt. Så allt stickat och mysigt är välkommet. Sen älskar jag ju julsäsongen med all sammet och glitter och stuff.

En vinteraktivitet alla borde pröva på:
Vinterbada! Skoja, det har jag faktiskt aldrig gjort. Kanske man borde prova? Men att sova ute i kamintält var rätt mysigt faktiskt, det gjorde jag under en vinterhajk i gymnasiet. Vi fattade inte riktigt hur mycket vi skulle elda, och plötsligt var skorstenen helt flammande röd. Eh. Nå. Det var varmt och mysigt iallafall, med massa snö på utsidan.


Kommer alltid att minnas förra årets pendling, då vi satt fast på E4 i 5,5 fucking timme p.g.a. snökaoset i Stockholm

En ultimat vinterdag:
Man vaknar och det är ljust ute. Snön ligger tjock på marken och man har ingenstans man behöver gå. Långfrukost med O'boy (så jäkla gott, dricker det nästan aldrig som vuxen) och mackor. Sitter och stickar en stund och tar det lugnt innan man går in till stan och träffar något trevligt folk. Kommer sen hem och tar det lugnt, innan man möts upp igen för en mysig middag och vin på värdshuset. Avslutar kvällen hemma med raggsockor, té och nån bra serie. Mvh. mormor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!