lördag 18 november 2017

Storstadpuls eller småstadslugn?

Sitter hemma hos Taneli i Stockholm och skriver. Han har äntligen kommit igång med arbetet och lägenheten börjar också vara i rätt bra skick. Det känns ännu väldigt overkligt att han bor så nära mig som han gör - vi har ju pendlat fram och tillbaka mellan olika länder i nästan två års tid?? Första året var han i Stockholm och jag i Åbo, sedan bodde vi ihop i några månader i Stockholm innan han åkte på utbyte till Japan och jag stannade i Stockholm. Lagom till sommaren blev vi bostadslösa, då vår hyresvärd skulle sälja lägenheten. Sen var vi hemhemma - han i Vanda och jag i Jakobstad - under sommaren innan jag flyttade ut till Mariefred. Och nu är han då i Stockholm. Det är rätt kul - känns lite som i början när vi började dejta. Man ser varann så ofta man kan utan att bo ihop. Känns som en ordentlig throwback till 2011. 

Jag måste ändå erkänna att hur skönt det än var att flytta ut till Mariefred, så saknar jag nog Stockholm lite. Nä, jag saknar INTE T-centralen, avstånden överallt och Drottninggatan, men jag saknar de lummiga, vackra områdena runt om. Jag saknar älskade Kungsholmen.  Jag saknar mina älskade promenadstråk och ljuset. Jag saknar Ica Maxi och att det finns ALLT och lite till, bara en liten bit ifrån. Lite.

Mariefred är ju så jäkla drömmigt, helt som taget ur en Astrid Lindgren-berättelse med sina smala gator, den vita kyrkan mitt i byn, utsikten över slottet, Hjorthagen och havet. Det tar mig verkligen fem minuter att gå till de viktigaste ställena - vänner, jobbet, gymmet och butiken. Men sen är det faktiskt en liten by också, jämfört med storstadspulsen i Stockholm.

Helst av allt vill vi ju bo tillsammans. Taneli erkände att han inte skulle palla att pendla. Jag har testat det innan och det funkar, och ifall jag hade en egen bil vore det mycket lättare. Men för tillfället bor han här, på den högsta punkten på Kungsholmen (palla uppförsbackarna...) och jag bor i mysiga Mariefred. Best of both worlds.

Jag är ju verkligen astrött på att flytta, och för tillfället njuter jag av lugnet och närheten i Mariefred. Men om ett år... Vem vet?


Älskade Stockholm...


...eller älskade Mariefred?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!