tisdag 17 oktober 2017

Crazy bitch, offerkort och radio

Vill börja med att säga ett stort tack för feedbacken på gårdagens blogginlägg. Efter att ha postat inlägget fick jag stå i duschen en halvtimme för att slippa äckelkänslorna. Idag är det ändå mycket bättre, och mycket tack vare all stöttande respons. Jag har världens finaste familj, vänner och speciellt pojkvän som inte ifrågasätter utan istället förstår och stöttar.

Sen är det ju så att det är rätt längesen det hände. Även om det äcklar mig än idag så är det inte lika färskt längre, och inte lika dramatiskt, utan att för dens skull förminska händelsen. Däremot har jag faktiskt inte pratat om det med nån förrän senast några veckor sedan, så det fanns nog inte många som visste om det. Sen igen har jag ju som sagt inte tänkt på det så mycket själv heller, då jag mest har begravd det under skuldfilten i mitt inre. I åldern 20 och uppåt har jag också fortsättningsvis blivit trakasserad av män på krogen titt som tätt, men tack gode gud har jag haft stake vagina nog att våga ifrågasätta och bli arg för det mesta.

Vi tjejer måstlära oss säga ifrån även om vi kan framstå som en hög av crazy bitches. Nu säger jag inte att du beter dig som en crazy bitch när du säger ifrån, men det är iallafall den stämpel jag har fått många gånger av den osäkra mannen som fick fingret. Dock tar jag hellre den stämpeln än är tyst och medgörlig i situationer som bara är helt rakt av håll-käften-fel. Killar som trakasserar måste många gånger tydligen få spela ut offerkortet när de blir ifrågasatta. Det svagaste kortet är nog att skratta åt en tjej (eventuellt bli arg, skylla ifrån sig eller kalla henne hora, möjligheterna är ju så många!) bara för att ditt ego blir stött efter att DU gjort fel. Nej gör om gör rätt säger jag. Vi tjejer måste sluta mesa och de killar som det gäller måste sluta skylla ifrån sig. Eller vänta, kanske sluta trakassera! Det är ju också en bra idé, heeeeehhhhhhh. 

I eftermiddags hörde en reporter som hade läst mitt blogginlägg av sig från Yle Österbotten. Han undrade om jag vore villig att prata om kampanjen och allt kring detta i morgondagens program, och jag tackade jag. När en så viktig kampanj har fått en så här stor spridning är det så viktigt att hålla igång elden, känner jag. Speciellt för så viktiga saker. Så ifall ni är morgonpigga kan ni ratta in Radio Vega imorgon 7:45 finsk tid för att höra mig snacka om #metoo och sexuella trakasserier. Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!