måndag 8 augusti 2016

First day

Heelåu! Jag har överlevt min första arbetsdag. Eller överlevt och överlevt, det var ju inte direkt varken svårt eller jobbigt. Åkte redan igårkväll över till Mariefred för att sova hos min kollega (och förra tutor!) Sofia - på så sätt behövde ingen av oss sitta ensamma och bita på naglarna kvällen innan första jobbdan. Det var väldigt skönt att få vara på plats aningen på förhand, även om jag sov rent utsagt skitdåligt under natten. Sov i slutändan kanske 3-4 lösryckta timmar, låg och vände och vred på mig och drömde om läromedel och en massa annat halvmotiverat. 

Imorse kl 7:45 travade vi iväg mot vårt första, riktiga lärarjobb. Det visade sig att vi hade varit nervösa helt i onödan, för kollegiet som vi träffade under frukosten bestod av en massa härliga människor. Stämningen var liksom på topp från början, och man blev väldigt snabbt bekväm med de andra. Matsalen var som ett lill-pampas med alla österbottningar i majoritet (och några svenskar och nylänningar). Dagen var sen full av nya ansikten och information, information och mera information, så vad jag i slutändan har fått gjort är inte mycket. Däremot vet jag bättre vad jag ska börja på med imorgon, och det är ändå alltid något. 

På tal om jobb och blogg så vet jag inte hur mycket jag kommer skriva här. Vet att jobbet kommer bli en väldigt stor del av mitt liv, men som lärare har jag tystnadsplikt som gäller det mesta. Lite uppdateringar nu som då, men annars behandlas nog jobbet i sig ganska ytligt på min privata blogg. Däremot har vi en klassblogg, som man kan ta del av om man vill! I och med att jag faktiskt nu jobbar som lärare kommer jag även vara ännu mer försiktig så att det jag skriver är sådant som man faktiskt kan ställa mig mot väggen med - är det då en kollega, förälder eller elev. 

Jag ska och vill kunna stå för vad jag skriver, speciellt när jag har en öppen blogg skriven av en lärare. Likadant är det även i mitt klassrum - jag ska kunna stå för vad jag säger, gör och bestämmer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!