söndag 3 juli 2016

Har du träffat medelålderstanten Anna?

Hej på er. Har landat hemhemma i soffan efter ännu en "arbetsvecka" (jaja, tre dagar per vecka, men dubbelskiften varje dag gör att det räcker mer än väl), har ätit en peruskebab från Korvis och kollar en sjukt tråkig fotbollsmatch med mor. Far gav redan upp. Har nu tre veckor kvar på Kotipizza innan jag kör en vecka ledigt före flytten till Svealand. 

När man har haft nästan ett års paus från kundbetjäningen börjar man analysera kunders beteende med lite större iver än tidigare. I det samhälle som vi lever i läser/hör jag ofta om hur ungdomar kan vara så sjaskiga, jobbiga och oartiga. De vet ju inte hur man ska bete sig helt enkelt. Det roliga är att inom mina år inom kundbetjäningen är det inte ungdomarna som är problemet. Det är medelålderstanten. Låt mig göra en jämförelse. Låt oss kalla ungdomen för... Kalle. Tanten heter Anna***, är mellan 45 och 60 år gammal och har alltid rätt. Perus skolexempel.

Kalle pratar så man hör, svarar på frågor - ordentligt - och tackar. Kalle ropar även tack innan han lämnar pizzerian. Anna däremot pratar i nattmössan. Hon beställer pizzor lite sådär smått för sig själv, och blir sen sur när kundbetjänaren inte hör på en gång vad hon säger. Anna tackar inte heller en gång extra ifall hon inte måste, men däremot är hon väldigt duktig på att skrika högt med detsamma som något går emot hennes flow, t.ex. när kundbetjänaren inte märkte att SERVETTERNA VAR SLUT innan hon kom. Dålig betjäning. Det är viktigt att man skriker det högt. Take note.

Kalle är tålmodig. Ifall Kalle ser att kundbetjänaren är ensam och att det är bråttom, så väntar han tålmodigt. Ifall kundbetjänaren ropar "ett ögonblick, jag kommer strax!" så svarar han "nou hätä". När Kalle äntligen får beställa har han tänkt ut sin beställning färdigt. Anna trampar otåligt på stället, suckar högt och spänner ögonen i kundbetjänaren, alternativt bankar en gaffel i metalldisken (???) för att "väcka" kundbetjänarens uppmärksamhet, tills denne dyker upp vid kassan. DÅ börjar Anna fundera vad hon kunde vara snål på.

Kalle städar under efter sig. Han plockar ihop sin tallrik och bestick och returnerar dem till diskhyllan samt kastar bort sitt skräp. Anna har BETALAT för din betjäning, och lämnar därmed allt huller om buller på bordet, stiger upp och går. En gång hade Anna dock sin tonåriga dotter med sig, som kallade tillbaka Anna för att städa efter sig. Det var ju väldigt pinsamt.

Kalle betalar för det som ska betalas och försöker inte pruta på ett fast pris som kundbetjänaren inte kan påverka. Anna surar och berättar högt åt alla hur hon aldrig kommer att återvända hit och hur dålig betjäningen är, när hon inte får en gratis lunchdricka kl 14:15. Lunchen slutade 14:00.

Anna står för 80 % av dåligt kundbeteende. Kalle står för max 10. Nån annan som har träffat dessa två inom kundbetjäningsarbete?
__
***Sen finns det också Anna 2, som är en underbar tant som beter sig likadant som Kalle. Tyvärr besöker hon inte kundbetjänaren lika ofta som Anna. Henne gillar vi nämligen very much!

1 kommentar:

Här finns rum för ett moi. Pling!