torsdag 30 juni 2016

Recension: Två thrillers och en skräckfilm

Eye in the Sky (2015)

Överste Katherine Powell jobbar inom den brittiska militären med att tillfångata terrorister i Kenya. En av militärens drönaroperationer, att tillfångata en ökänd terroristgrupp, förvandlas till en farlig situation då en ung, civil flicka kommer i vägen för deras uppdrag.

Filmen har fått 7,5 på Imdb, och jag skulle säga att det möter filmen rätt bra. Även om filmen i slutändan kanske kändes lite utdragen (största delen av filmen handlar om bl.a. ett byråkratikrig mellan olika högt uppsatta politiker, där man diskuterar huruvida man ska bomba eller ej) så tycker jag att helheten fyller upp allt bra. Lite tjatigt där mot slutet, men annars lyfte filmen bra fram hur knepiga militäroperationer kan bli bara p.g.a. en civil människa. Sen ifall det stämmer eller inte, det är en annan fråga... Bra skådespelare (bl.a. Helen Mirren, Alan Rickman) och spännande ända fram till det oväntade slutet. Bra!

Fyra av fem skoltv:n på kärra!

V for Vendetta (2005)

Filmen utspelar sig i ett framtida, tyranniskt Storbritannien där "Fingers" och politiker har övertaget och folket bara förväntas lyda. En skugglik figur, med enbart ett V som alias, rör sig genom de mörka gatorna, kämpar för friheten och har planer på att omkullkasta hela systemet. Han tar en ung flicka till sin hjälp, som kommer honom närmare än han har räknat med.

Jag minns att när filmen kom ut var den väldigt omtalad, och väldigt många har säkert sett den i dagens läge. Jag hade inte själv sett den och tyckte väl det var dags. I början var både jag och mor lite förvirrade, vi hade inte sett nån trailer och V var ju synnerligen en knepig gaturiddare. Efterhand kom man ändå in i filmen ordentligt, och den var i slutändan väldigt välgjord. Jag gillar att det finns så mycket riddles och olika ordlekar i filmen, och att man kan analysera den hur mycket som helst. Spännande och med ett maffigt slut! Imdb ger den 8,2, jag skulle ha gett den typ samma, mest pga. originaliteten.

Fyra av fem skoltv:n!

The Conjuring 2 (2016)

Lorraine och Ed Warren fortsätter hjälpa människor, och väljer, trots varningar, att ta sig an ett fall i norra London. En ensamstående mor med fyra barn är hemsöka av en ond ande som använder sig av en av flickorna i familjen för att få fram sitt buskap.

Jaa! Äntligen en bra skräckfilm! Som jag har väntat. Uppföljare brukar vara sämre än den första filmen, men här har de lyckats väldigt bra och jag skulle säga att Conjuring 2 är bättre än ettan. Har sett en hel del skräckfilmer in my days och det är sällan jag blir väldigt rädd, men den här filmen innehåller väldigt många bra jumpscares. Sen är det en bra story också. När man vet att filmerna är "based on a true story" blir de oftast lite mer spännande också... Lönar sig dock att springa iväg och se den på bio som vi gjorde! Well spent money. Imdb 7,9, vilket säger ganska mycket eftersom skräckfilmer ofta har väldigt låga betyg.

5 av 5 tv:n i skräckfilmskategorin!