onsdag 27 april 2016

De 10 evighetsfrågorna

Försökte hålla mig (då jag själv är trött på att läsa denna lista vareviga dag på olika bloggar), men är man en list-person så är man. Så här kommer mina svar på Linns evighetsfrågor i bloggvärlden:

1. Så här tänker jag kring vacciner:
Jag har försökt att inte tänka så mycket. Tänker att det orsakar tillräckligt mycket huvudbry senare när det är mer aktuellt med egna barn och så. Men tja, som det ser ut nu kommer jag antagligen följa normen gällande grundvaccinerna.
2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här:
Viktigaste tror jag det är att minnas att var och en med sitt. Helst av allt skulle jag önska att alla vore lyckliga som de är. Tyvärr fungerar det inte alltid så i vår värld, och ifall någon väljer att förändra något hos sig själv för att må bra så är jag inte the one to judge. Så jo, det är ok. Men nej, jag önskar att ingen behövde känna så.
3. Min sanna åsikt om muminmuggar:
Fina! Är ingen hard core samlare själv, men köper nog en mugg här och en mugg där då jag vill belöna mig själv, eller bara känner för det. Tycker de är mysiga, även om lite små.
4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:
Visar ju min favoritprins här på bloggen och annan media, men med ok av föräldrar. Kommer antagligen nog själv att i framtiden visa mina barn på mina medier, men inget väldigt naket. Känner att sånt behöver inte omvärlden vara en del av. Förstår dock även de föräldrar/uppladdare som väljer att inte visa. Bilder färdas och sprids väldigt snabbt i dagens moln, så det finns nog orsak till eftertanke.
5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag:
Ojojoj. Kom in på den här diskussionen med T ihelgen, som inte vill kalla sig feminist pga. allt överdrivet skit som förknippas med "stämpeln". Jag står för jämställdhet och lika för lika, oberoende av kön, etnicitet, sexualitet eller annat. Vissa saker har jag starkare åsikter om. Men kalla mig vad ni vill.
6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:
Blev en gång upprörd och bloggade om ämnet här. Sålänge båda parter i samarbetet är nöjda är allt bra. Det är även viktigt att bloggaren lyfter fram det i bloggen som det är - dvs. ett kommersiellt samarbete.
7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:
Jo men visst kan de det. MEN - ifall jag får en pojke kommer jag knappast själv att köpa speciellt mycket kläder åt honom i den färgen. Så är det bara. Det handlar inte om att vara trångsynt. Vill däremot min pojke som äldre (=kan/vill bestämma/välja själv) ha rosa kläder och leka med dockor är det lika ok som att ha blåa kläder och leka med bilar.
8. Dop eller namnfest - vad väljer jag?
Är själv både barn- och vuxendöpt, tror på vuxendopet. Så som det ser ut nu, så högst antagligen namnfest med barnvälsignelse. Min personliga åsikt är att man inte ska döpa sitt barn/döpas enbart för att det är tradition/"hör till". Här är det ändå samma sak - var och en med sitt - och jag är t.ex. stolt fadder till min prins, som är barndöpt.
9. Bloggska - är det ett viktigt språk?
Språk och språk. Skulle inte lyfta upp det som ett språk, mer som ett uttryckssätt. Men det är roligt! Jag använder mig av bloggskan en hel del själv, i och med mina sätt att blanda svenska/engelska/finska i bloggen. Huhhejjaa.
10. Den berömda bloggfasaden - ska man visa allt i bloggen?
Det gör man om man vill. Själv skulle jag nog inte göra det. När man läser någons blogg borde man alltid hålla i bakhuvudet att bloggen inte är hela människan. Men jag vill gärna att bloggen ska genomsyras av mig själv som människa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!