torsdag 5 oktober 2017

Internationella lärardagen!

Hej på er! Glad internationell lärardag till mig och alla mina fellow warriors där ute på fältet! Jag tycker verkligen att det är värt att ha en dag att fira oss och det vi jobbar med varje dag, för i slutändan har man som lärare en så otroligt viktig roll i elevernas liv. Visste ni att mellan måndag och fredag ser många barn sin skolpersonal oftare än sina egna familjemedlemmar? Jag är så glad för det yrke jag har valt, där jag känner att jag verkligen påverkar eleverna person för person, och även det samhälle som de även är en del av. DÄRFÖR tänkte jag fira dagen genom att berätta för er små anekdoter som har hänt under mina första veckor som lärare i åk 2, och annat som sker när man jobbar med de små!


En elev står och pillar dig i håret. Plötsligt får du frågan "Cindy, använder du såntdär hårspray?" "Ja", svarar jag, "ibland". Tjejen fortsätter "Ja och sen märker man att du använder hårvax också, som pappa!" Jag nickade tveksamt och vågade inte förklara att jag bara hade superior skitigt hår den dagen.


En av mina tjejer står och tittar fundersamt på mitt hår och jag får frågan: "Hade du tänkt färga håret snart?" Jag fattar inte vart hon är på väg och svarar att "jo på höstlovet. Hurså?", varpå tjejen rycker på axlarna och säger "Nej jag tänkte bara att det börjar bli på tiden". #utväxt


Vi har våra sinnen som tema på NO och håller på med hörselövningar. För att eleverna inte heller ska se något så drar jag min mössa över deras huvud. En kille får mössan på sig, inhalerar ordentligt och utbrister "Mmmm, det luktar CINDY här inne!", varpå en tjej i ringen kontrar "Åååh då luktar det säkert jättegott, för det gör Cindy också!"


Du sitter och har högläsningsstund på mattan längst bak i klassen. Du har på dig en långklänning som har åkt upp lite över knäna och du märker att dina ben är sådär lagom håriga. Under tiden som du läser känner du plötsligt en hand på ditt ben som ömt stryker upp och ner. Då sitter det en tjej där som tycker det är mysigt med småhåriga ben och att stryka dig med- och mothårs. Rätt mysigt är det ju, även om aningen weird.

Looking at your student like...

Mängden små blommor och blad som de små drar in för att göra dig glad tar aldrig slut. Efter fyra veckor kan man nästan starta en egen liten miniträdgård tack vare gåvorna.


Att undvika förkylningar, löss, spyor och annat skit är i princip omöjligt, tack vare mängden snoriga näsor i nacken, hårda kramar och händer som vill hålla i din. 


Allt kan vända i en sekund. Ifall du kommer ihop dig med en elev under timmen och innan lunch är så arg att det kokar i dig inombords kommer det inte att vara ett problem för eleven att fråga ifall du inte kan sätta dig med hen vid maten. Känslor kommer och går snabbare än något annat.

Men det är ju allt det här som gör jobbet värt det. Varje dag.

1 kommentar:

  1. Det här inlägget fick mig nästan att bli motiverad att skriva klart min gradu. ;) Grattis på lärardagen!

    SvaraRadera

Här finns rum för ett moi. Pling!