måndag 24 juli 2017

Häst är bäst!

I somras innan jag kom hem på semester var jag och min kollega Sofia och provred till ett stall i Mariefred. Jag har alltid tyckt om hästar, men har aldrig haft möjligheten att själv ta lektioner. Funderar därför starkt på att börja på i höst, ifall det finns någon passande grupp.

Hur som helst, för någon vecka sen såg mamma en reklam på Facebook om ett stall som ordnar terrängturer i närheten av Kalajoki. De hade två platser kvar till en 1,5 timmes terrängritt och jag bokade snabbt in oss, till både min och mammas blandade förtjusning. Jag är inte sådär speciellt duktig på att rida, och mamma har inte ridit på 10 år... Så ja, det var väl lite nervöst.

Tuomiston hevostila är ett litet privatägt stall med 7 hästar ca 20km söder om Kalajoki. När vi kom fram tog Katja emot oss och visade oss hästarna. Jag visste att mina ridkunskaper var på gränsen för att få följa med, men ändå hjälpte hon mig tålmodigt och visade mig när jag inte alltid fattade. Sen att jag aldrig tidigare har ridit på finska var ju också intressant, då inte speciellt mycket av terminologin satt från förr :D


Terrängritten gick genom småstigar i tallskogen, över vackra ängar och längs sandvägar. Vi fick pröva på alla gångarter, och första gången som vi galopperade trodde jag nog lite att jag skulle dö. Har aldrig tidigare galopperat mer än längs med en långsida i en manege, så att sätta iväg efter de andra längs med en sandväg var rätt obehagligt till först när jag inte helt fixade tekniken. 

Katja ba "ÅSÅ GALOPPERAR VI", å jag ba:

å mor min tänkt skratt ihjäl sig, å ba:

Som tur var hade vi mer erfarna ryttare med oss, och alla var så hjälpsamma när det gällde att fixa mitt skumpande. Så andra gången som vi galopperade kände jag plötsligt hur jag hade kontroll över mig själv och hästen, och då var det som att flyga fram. Blev nästan gråtfärdig då jag var så glad över att jag inte var rädd längre och att jag faktiskt fixade det. 

Tillbaka vid stallet tvättade vi av hästarna och pysslade om dem lite innan de släpptes ut i hagen. Kan verkligen tänka mig att åka tillbaka dit, och rekommenderar det åt alla som är ens lite intresserade av terrängritt! Lönar sig dock att kunna kontrollera gångstilar innan, för att kunna få ut det mesta av upplevelsen. Så kul!




Fina och världens snällaste och tålmodigaste Pena <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!