torsdag 10 november 2016

Stockholm och snön


Plötsligt så kom snön. När jag kom tillbaka från höstlovet så var den redan här. Mysigt, tycker jag. Jag märker den här tiden på året hur mycket mer av en höst- och vinterperson jag är jämfört med vår och sommar. Det enda jobbiga med årstiderna är mörkret, och därför var snön ett mycket välkommet inslag. Plötsligt fick vi en del av ljuset tillbaka.

I och med att jag jobbar ute i Strängnäs så pendlar jag dagligen från och till Stockholm tillsammans med två fina kollegor. Pendlingssträckan blir för mig ca 1h 15min en väg, och även om det i början kändes långt så har jag faktiskt vant mig riktigt bra. Hursomhelst, vi startade rätt sent och förväntade oss ett rätt pissigt underlag och möjligtvis rush-köer. Vi hann väl typ till Södertälje (?) så kom den första kön.

Jag hade helt missat den otroliga snöhysteri som hade pågått i Stockholm hela dan. Det hade under natten fallit 21cm snö, och under dagen minst lika mycket. Staden var helt i chock. Lokaltrafiken fungerade bara delvis eller inte alls. Bussar och bilar har kört fast eller i dik. På E4:an (var vi alltså satt fast) hade lastbilar vält och hamnat i dik, och plogbilarna kom inte fram p.g.a. alla köer. Vi hade turen att sitta fast i endast lite på fem timmar - en kollega från skolan satt i bilkö i elva timmar. ELVA.

För det första frågar jag mig själv hur en stad kan hamna i en sån chock över att det kommer snö i november. Jag har idag jobbat hemifrån idag, och stor del av trottoarerna är fortsättningsvis oplogade. Få vägar är överhuvudtaget saltade. Var sjutton är underhållet?

Sen igen blir jag nästan förbannad när norrlänningar kommenterar elakt på Aftonbladets skriverier och kallar stockholmare okompetenta. "Kom till Norrland så ska vi lära er att ploga vägar". "Stockholmare fattar väl inte att sätta vinterdäcken på". "Stockholmare kan inte köra bil". Liksom jaha, för nu går det att jämföra en mindre stad i Norrland med en huvudgata med en av Sveriges största städer, där tiotusentals pendlare rör sig dagligen längst huvudlederna/med kommunaltrafik. Good comparing. Det räcker med att en har sommardäck och blockerar vägen efter en vurpa under rusningstrafik för att bilköerna ska bilda flaskhalsar.

Oh well. Detta har varit en intressant upplevelse. Snön får ändå även gärna stanna, tycker jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!