tisdag 31 maj 2016

Vad händer med vänskap när livet kommer emellan?

I och med alla dimissioner räknar man med att liv förändras. Vi tänker att man liksom kommer till en form av vändpunkt och att vänner och bekanta kommer att bryta upp från sina studieorter. Detta leder förstås till en rädsla av att man ska tappa kontakten, att man bara kommer att sitta hemma med pojkvän/själv och jobba. Ifall man har vänner som är i förhållanden och de har studerat färdigt kanske man småningom börjar fundera på barn, och alla vet ju vad det leder till... Fullständig isolering, hemma med sina ungar/man. Eller?

I lördags när vi firade min bästa vän kom vi att diskutera denna rädsla. Vad händer nu, när en flyttar ihop med sin pojkvän bort från Vasa och en annan redan har bott några år i Vörå, vilket leder till att man inte träffas lika ofta. Två av oss blir färdiga nu, varav en börjar jobba i Vasa och jag flyttar till Stockholm. Det är liksom en uppbrytning på gång som heter duga.

Alla är vi lite rädda för hur det ska gå. Tänk om man inte orkar kontakta varann, och tappar kontakten helt? För en och en halv vecka sen skrev jag ett inlägg om hur man inom kärleksförhållanden får kämpa för och ompröva relationen allt emellanåt, och samma sak gäller även vänskapsförhållanden. Ifall man inte längre är i en livssituation där man automatiskt träffas nu som då så måste man sätta lite mer energi på att medvetet ta kontakt med varann. Samma som i en kärleksrelation måste det gå båda vägarna - ifall bara en jobbar för relationen orkar man inte satsa hur länge som helst. Det blir lite jobbigare och man får tjata kring tider då man har tid att träffas lite mer. 

Även ett vänskapsförhållande är ett kärleksförhållande, och även om jag flyttar till Stockholm är jag beredd att kämpa för mina relationer. Goda (bästa) vänner är inte något man bör ta för givet, och åtminstone från min sida kan mina tjejer räkna med att "you're stuck with me".

Har ni upplevt samma situation? Hur har det gått med era vänskapsförhållanden?


My first choice -squad, always <3

2 kommentarer:

  1. Kloka ord mi gurl!

    (Älskar tröjona längs ner! "who's NOT your daddy", hehe)

    SvaraRadera
  2. TACKSAM. Ja veet! Har slarva an naställ :(

    SvaraRadera

Här finns rum för ett moi. Pling!