lördag 30 januari 2016

Fackligheter och föreningsliv är inte torrt



Hej från en överlevare av gårdagen. Jag är så fylld av intryck från det senaste dygnet att jag vet inte riktigt var jag ska börja. Gårdagens punkku bränner ännu lite bakom ögonen och bakfyllelooken är lite av ett faktum, men utöver det mår jag oförskämt bra med tanke på omständigheterna. Sitter inne i Helsingfors på Coffee house och har precis ätit årets första fastlagsbulle till lunch. Totally worth it. Tåget tillbaka till Åbo går om en timme.

Vet ni, jag visste inte att föreningsliv kan vara såhär otroligt roligt. Kanske därför att det låter så otroligt torrt och politiskt. Alla människor man träffar, allt man får vara med om, allt man kan påverka, kontakter man skapar... Jag öppnade mig åt någon i styssen igår om hur arg jag är över att inte ha engagerat mig tidigare. Det här är ju så KUWL! Och Educamässan var intensiv. Har tusen nya pennor och en kasse med grejer som jag inte har nån aning om vad jag ska göra med. #ekologiskttänkande

Om jag snabbt skulle slänga lite tankar på er som uppstått under dygnet, skulle det vara dessa:

+ Finlands svenska lärarförbunds styrelse är helfestlig
+ Man behöver nog inte vara rädd för att flytta ner hit och jobba, för pampeser lär du inte slippa på något sätt
+ Svenskfinland är i slutändan ganska litet och alla känner alla på sätt eller annat
+ Jag måste sluta vara så dement och lämna mina grejer vart som helst
+ Verksamma lärare är också bara människor. Verksamma lärare är arga, superglada, röker, är nyktra, raggar, går hem tidigt, svär, går hem vid valomerkki. De är helt enkelt människor. 
+ Min rädsla för det svarta hålet (hur man går tillväga när man landar sitt första lärarjobb) har blivit lite mindre.

Fackligheter och föreningsliv. Tänk att det faktiskt är såhär kul?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!