måndag 10 augusti 2015

Looking for Alaska

Hellu! Lite tyst på bloggfronten idag, men det har varit lite bråttom. Har jobbat till tre, hann sedan till gymmet för ett benpass innan jag styrde mot Vasa igen. Ska spendera de kommande två dagarna här, under helgen flyttar Taneli ut sina sista grejer och vi är officiellt särbo :( ÄÄHH. Känns ju som att mitt hjärta krisar sönder sig, men jag försöker att inte låtsas om det så mycket. Tänker istället att han ska bort ett tag och att jag snart får åka och hälsa på.

Minns ni boken jag höll på att läsa, Looking for Alaska? Den är utläst nu.


Looking for Alaska är John Greens debutroman om kärlek vid första ögonkastet, vänskap och livet på Culver Creek. Miles Halter är en lite småtöntig kille som kommer från en trygg medelklassfamilj i Florida. Han är trött på sitt händelselösa liv och bestämmer sig för att på på Culver Creek, samma skola som hans far gick på i ungdomens dagar.


Väl på Culver Creek lär han snabbt känna sin rumskamrat Chip, kallad Colonel. Colonel introducerar Miles (nickname: Pudge) till en tjej som bor längre ner i deras korridor. Alaska är sexig, smart, rolig, mystisk och självdestruktiv och Miles är kär, såld, done.



Alaska är tillsammans med Jake, och hon anser att Miles behöver en tjej. Alaska är onåbar, så Miles blir på hennes initiativ ihop med Lara, en söt, rumänsk tjej. Tillsammans med Alaska hittar Miles, Colonel, Takumi och Lara på hyss på området, röker vid the Smoking Hole och jävlas med personalen. Miles kan ändå inte släppa taget om Alaska. Varför är hon så mystisk? Varför vill hon inte åka hem? Varför berättar hon inte vad som tynger henne?


John Green är en fantastisk författare. Han skriver med ett sånt otroligt vackert språk och hans historier tar ofta helt andra vändningar än vad man väntar sig. Böckerna ska läsas på originalspråk ifall det bara är möjligt. Han har alltid fokus på något speciellt, i Looking for Alaska är det berömda personers sista ord. De flesta vet vem han är på grund av hans bok the Fault in our Stars, men jag hoppas att ni även ger hans andra böcker en chans. Paper towns är också sjukt bra, men denna var nästan bästa hittills. 

Finast i hela boken, skulle nästan kunna tatuera in sista meningen på mig själv:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!