måndag 17 augusti 2015

Girl, you better check yourself


Ny vecka, igen. Vart försvinner tiden? Hänger inte alls med.

Vaknade imorse och kände bara att blä. Tog en stund för att fundera vad detta beror på. Mentalt? Stressad, garanterat. Gradudeadlinen kryper på och jag har inte rört den sen teori-inlämningen. Tenten som jag har 5.9 måste jag börja läsa till NU. Lägenheten är inte ihoppackat eller städad och jag har varken hem eller jobb i Åbo. Så jo, ganska stressad. 

Fysiskt då? Svälld. Irriterad. Trött. Jättejättetrött. Utan ork. Dessvärre vet jag vad det beror på. Kosten har, oskojat, varit mer eller mindre åt helvete hela sommaren. Jag har släppt på nästan alla hämningar och ätit vad jag har velat, när jag har velat. Ställde mig på vågen imorse och tänkte smälla av. Därav strejkar kroppen nu och skriker efter en balanserad kost. Det räcker nu.

Det mentala kan jag inte göra så mycket mera åt än att sätta igång med vissa saker och vänta med vissa saker. Kosten måste jag ta tag i nu på en gång. Det handlar inte om att vara för strikt, utan om att jag VET av egen erfarenhet att jag mår bra på alla punkter när jag äter som jag ska och även motionerar som jag ska. Jag har även mat- och sockerberoenden i bakfickan från förr, och när jag är i ett sånt här skede känner jag hur det kryper närmare inpå igen.

Ibland måste man sätta sig ner med sig själv och ta en ordentlig självcheck. Detta för att själv må bättre, se vad man kan förändra och vad som man måste låta vara.

Var snälla mot era kroppar! Och ha en underbar start på en ny vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!