tisdag 18 augusti 2015

Biorecension: Southpaw


Boxaren Billy Hope har allt han någonsin velat ha: en strålande karriär, en älskande kvinna vid sin sida, stödjande vänner och en underbar dotter. En händelse svänger hela hans liv upp och ner, och för att få rätsida på sitt liv tar Hope kontakt med amatörtränaren Tick Willis.

Detta var allt vad jag visste om filmen innan vi gick för att se den i söndags. Jag hade inte sett trailern, inte läst några andra recensioner. IFALL inte ni heller har gjort det, gör det inte. Det gör inget att ni inte gillar boxning, det ändras efter filmen. Gå bara och se den. NU.

De tre huvudrollerna i filmen spelas av Jake Gyllenhaal (Billy Hope), Rachel McAdams (hans fru Maureen) och Forest Whitaker (coach Willis). Alla tre är fullständigt fenomenala i sina roller och gör dem väldigt bra och övertygande. Jag vill även slå ett slag för Oona Laurence, som spelar deras dotter Leila. Laurence gör en väldigt bra barnroll och hennes olika reaktioner i filmen känns inte på något sätt påtvingade. 50 cent har även en större roll i filmen och gör den helt ok. 

Filmen var mycket mörkare och djupare än vad jag överhuvudtaget trodde att den skulle vara. Jag tänkte att den säkert är en perus lovestory-film, men den var så mycket mera än så. Det är antagligen den nästbästa filmen (Interstellar tar nog första plats) jag har sett under 2015, I shit you not. Jag, som sällan gråter till filmer, satt och snyftade minst 8-9 gånger. Min syster, som har känslor som en sten gällande filmer, grät. Känslor all over the place. Filmen har mest fokus på Billy Hope och hur man tar sig tillbaka upp på fötterna efter att allt har fallit samman. Den är så värd 12 euro. 

Här finns Biorex biotider. Hopihopi! aaaand you're welcome.


Det är ingen fråga om saken, filmen får 5/5 tjocktv:n på skuffkärra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!