måndag 4 februari 2019

Januariböcker

Böcker alltså, he e liivi he. Jag försöker hinna läsa lite varje dag innan jag går och lägger mig, och jag märker att nu när det är lite tyngre att leva (hallå januarimörker och längtan efter bättre tider) så har jag ett behov av mer lättlästa böcker. Sen fick jag även tummen ur och skaffade BookBeat, en app för ljudböcker. Jag har hittills varit väldigt nöjd med appen, och lyssnar på böcker när jag pendlar till och från jobbet eller när jag går på promenader. Har tidigare varit väldigt konservativt inställd och tyckt att BÖCKER ÄR TILL FÖR ATT LÄSAS! - men säg den som inte kan ändra sig. Jag läser mindre än vad jag vill, och med ljudböcker hinner jag ta mig genom fler på kortare tid, heeehh. 

Förra året utmanade jag mig själv med att läsa minst 30 böcker, och även om jag är säker på att jag klarade det så har jag ingen aning om hur många det sist och slutligen blev. I år vill jag har bättre koll, och på samma gång kunna tipsa er om bra böcker!

Här är mina januariböcker, tips tips!


 

Jonas Gardell - Till minne av en villkorslös kärlek. Jag fick boken i julklapp av min kille och läste genom den under slutet av december. Det är en stund sen som jag läst något skrivet av Gardell, men hans bok var lika välskriven som vad jag tidigare upplevt. Boken handlar om hans mamma och hans relation till henne, men även långt om hans barndom och hans familj. Boken har lite mer än 500 sidor och känns emellanåt lite trögläst, men jag älskar hur han knyter ihop detaljer och händelser under bokens gång. Gillar ni Gardells tidigare böcker kommer ni även gilla denna.

Jane Green - Att falla. Boken handlar om en tjej som tröttnar på sitt stela liv i New York och flyttar ut till en mindre ort för att hitta någon mening med allt och leva ett mer stillsamt liv. Hon hyr ett litet strandhus av en ensamstående pappa, som är allt annat än lik henne till sättet. Ni kan ju kanske själva gissa vartåt historien barkar iväg... :) Boken var faktiskt inte lika lättsam som jag först skulle ha trott! Jag har läst några av Greens tidigare böcker, och jag gillar sättet hon skriver på. Slutet var också oväntat, vilket alltid är ett plus!

Lucy Dillon - Tango för vilsna själar. Lucy Dillon har blivit min go to när det gäller lättläst skönlitteratur. Hennes böcker är lätta att ta sig igenom, även om de behandlar ämnen som kan vara tunga. I detta fall handlar det om hur par efter en lång tid tillsammans sakta men säkert kan glida ifrån varandra, men även försöka hitta en gemensam väg tillbaka igen. Väldigt fin och feel-good bok 💓


Ljudböcker:


Joanna Bolouri - Jag kommer hem till jul. Jag gillar ju väldigt mycket chick lit-böcker som inte på något sätt är tunglästa eller långa att ta sig igenom. Jag såg boken i hyllan vid Ica Maxi och hittade den sen i min BookBeat-app. Jag var först lite misstänksam mot att lyssna på en inläst skönlitterär bok (ni vet, rösten som töntigt försöker agera ut repliker eller, hujamig, sexscener), men när jag kom igång så gick det ändå ganska lätt. Boken är lättsam och författaren skriver på ett uppfriskande ironiskt sätt!

Så lärde jag mig att älska mig själv - Linda-Marie Nilsson. Jag har följt Linda-Marie ett bra tag via sociala medier, och hade länge planerat att läsa hennes bok. Boken berörde mig väldigt mycket, speciellt i och med att jag själv kämpat mycket med självbild och kroppshets i min ungdom. Jag tycker nästan att boken borde ingå i kursunderlaget för högstadiet, så viktig känns den.

Viktig - från matmissbrukare till träningsförebild - Terese Alvén. Den här boken var nog den viktigaste för mig att lyssna genom under januari. Terese Alvén led under en lång tid av anorexi och mådde väldigt dåligt. Det som är intressant med ätstörningar är att det spelar ingen roll vilken typ av ätstörning du har - de utgår ändå från det samma. Även om Terese hade anorexi och jag har en ospecifierad ätstörning så kunde jag ändå känna igen mig i så mycket av hennes tidigare tankesätt och förvridna bild av mat och sig själv. Ifall du vill förstå hur en person med ätstörning tänker och fungerar ska du läsa boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!