söndag 4 november 2018

Sista höstlovsdagen

Har gått omkring som en sur bitch de senaste två dagarna. Tycker riktigt synd om T som har behövt leva med mig. Inför skolstarten efter lov får jag alltid en minijobbångest, vilket är väldigt konstigt med tanke på att jag ändå trivs med mitt jobb, min arbetsplats och längtar efter att få se eleverna och kollegorna igen. Har ändå ikväll lite långsamt börjat förlika mig med tanken, så det kommer nog gå bra.

Det här har varit ett lov då jag har hatat på alla människor som uttrycker sig saker i stil med det måste nog vara skönt att vara lärare, man är ju ledig mest hela tiden! Jå säkert. Har jobbat varje dag under lovet för att hinna klart till deadlinen för utvecklingssamtalen. När jag har snackat med andra lärare från skolan så har det i mångt och mycket varit likadant för dem. I Sverige är det så knasigt att man måste skriva skilda ämneskommentarer för varje elev i varje ämne, vilket innebär att jag har skrivit 24 kommentar i 9 ämnen = 216 kommentarer allt som allt. Dessa sammanställs sedan och ges åt eleven och föräldrarna i samband med utvecklingssamtal för att de ska se hur eleven klarar sig i respektive ämnen. Det äter sån otrolig tid, speciellt med tanke på att man antagligen ganska snabbt kunde avklara det muntligt istället och med tanke på att alla elever och föräldrar inte ens läser kommentarerna. Sucka mitt hjärta, men vad kan man. Jag är iallafall klar nu och redo för nästa veckas horrorvecka.

På eget bevåg har jag tryckt in alla 24 utvecklingssamtal på en vecka, varav största delen går utanför min undervisningstid. Det kommer att gå åt långa kvällar och mycket kaffe 😁Man behöver inte göra det så, men jag har valt att ta ut komptid under vecka 46 och åka för att hälsa på till Finland. Då känns det skönt att veta att alla utvecklingssamtal är avklarade och att jag inte har något som hänger mig över axeln när jag kommer hem tillbaka. 

Utöver jobbet har det varit en skön höstlovsvecka med sega morgnar, en hel del stickning framför serier och läsande. Bara jag överlever nästa vecka så får jag ta mitt "riktiga" höstlov veckan efter. Inte helt skit, ändå.

En hög nästan-färdiga höstlovsarbeten. 
Har tappat bort nålen som jag brukar fästa trådarna med ✋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!