söndag 26 augusti 2018

Kebnekaise 2018

Min arbetsplats fyller i år 10 år, och som en fantastisk möjlighet till kickoff fick hela lärarkåren åka upp till Kebnekaise för att bestiga stenberget. Vi flög upp till Kiruna och åkte sen med buss ut till Nikkaluokta. Från Nikkaluokta väntade sen ca. 14 km vandring med packning + båtfärd över glaciärsjön innan vi kom fram till Kebnekaises fjällstation. Efter 5 km kommer man fram till sjön och Láddjujávri, och där ska man verkligen passa på att gå in till restaurangen Enoks och testa deras våffla med hjortronsylt och grädde! Den var helt sinnessjukt god 💜





Det blev bestämt att vi under andra dagen skulle vila upp oss inför toppbestigningen på onsdag, och under tisdagen hann jag både vandra ut till Elsas bro, testa på klättring för första gången i mitt liv (såå mycket jobbigare än vad det ser ut!) och se jättegrytor. Om kvällarna turades lärarlagen om att fixa käk i fjällstugans kök, innan vi avrundade med bastu och öl. Så jäkla mysigt att få göra detta med världens finaste kollegor!

Vi bodde i tält under vår tid där, och det är kanske det som vad en av de saker som tog mest emot. Det är ju så sjukt opraktiskt att bo i en vandringsryggsäck nästan en hel vecka, och att jag sen hade ett allt för tunt liggunderlag gjorde ju inte heller att nattsömnen var speciellt sammanhängande. Men det gick! I slutändan går, står och sover man i princip samma kläder dygnet runt, så att!




Påsarna under ögonen varje morgon var verkligen the real deal


Kebnekaise var helt fantastiskt. Naturen var så otroligt vacker vart man än tittade, och fjällstationen underlättade massor för en som annars inte är van med uteliv på det här sättet. Sen att det bara kom kallt vatten ur duscharna om kvällarna och att vattnet var halvljummet när man skulle diska - det spelade inte så stor roll efter ett tag. Vi HADE iaf duschar och rinnande vatten :D Rekommenderar även att betala för frukosten på fjällstationen, för den var helt fantastisk med varma, nybakade frallor, gröt, müsliblandningar, m.m.

Det finns så otroligt mycket att säga om Keb, men det som jag kanske främst tog till mig var lugnet som finns i hela omgivningen. Hela jag stannade av och kunde verkligen leva för dagen. Sen tyckte jag också att det var väldigt speciellt och fint hur nära man kommer sina kollegor på en sån här resa. Jag kommer naturligtvis även berätta om toppbestigningen, men tänker att den får vänta till en annan dag. Det kräver liksom lite sitt eget inlägg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!