torsdag 5 april 2018

Vad är hälsa för dig?

Hälsa är ett väldigt svårt begrepp. Att vara hälsosam, att vara vid god hälsa. T.o.m. NE.se saknar en egentlig definition på hälsa. Slår man upp ordet möts man av "svårdefinierbart begrepp vars betydelse är vidare än frihet från sjukdom. En allmänt omfattad definition saknas alltså." WHO definierade 1948 hälsa som ett tillstånd av totalt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte bara en frånvaro av sjukdom eller funktionsnedsättning. Så det är kanske den närmaste typen av definition som finns. En definition från 40-talet.

Så att vara hälsosam kan egentligen brytas ner i 3 beståndspunkter. Den fysiska, den psykiska och den sociala biten. Är då hälsa egentligen, kort och gott, att må bra?

För mig så har jag svårt att se mig själv som överviktig leva ett hälsosamt liv. Förstå mig rätt - jag utgår här enbart från mina egna upplevelser. Samma sak gäller väl även en ordentligt underviktig människa, men där har jag aldrig varit och kan därför inte säga riktigt något om saken. Samma sak kan också gälla en normalviktig människa, som varken går upp eller ner oberoende vad den personen äter. Skillnaden där är väl ändå att det inte syns utanpå, och därför inte ger lika stora negativa effekter på alla tre plan, kanske?

När jag har varit som tyngstvet jag att jag inte har varit vid god fysisk hälsa. Jag har överätit, tränat för att kompensera (ibland mer än vad kroppen klarar av), sprungit hos fysioterapeuter för att kompensera för överträning och sen överätit igen. Min mens har varit oregelbunden, jag hade svårt att vakna pigg även om jag sov 8 timmar per natt, orken överlag var skit, mitt humör var uppåt väggarna och mitt immunförsvar var sämre. Jag hade ledproblem och sjuka knän och höfter. 

Den försämrade fysiska hälsan ledde förstås till en sämre psykisk hälsa. Jag avskydde min spegelbild, klandrade mig själv för att vara svag, var arg för att alltid när det började gå framåt så gick jag två steg tillbaka och hade ganska svår ångest gällande mat. 

Den försämrade psykiska hälsan påverkade därmed även min sociala hälsa. Mitt förhållande till min kille var sämre p.g.a. skit självbild, jag smygåt för att jag skämdes och valde ibland/ofta att hellre sitta hemma och äta för mig själv än att umgås med vänner. Serietittandet och hemmasittandet blev en vana och kopplades till egentid med maten.

Så nej, efter att ha tänkt igenom mitt liv de senaste tio åren kan jag inte koppla en enda gång som jag har varit ordentligt överviktig till god hälsa. Jag kan inte. Alla tre faktorer har hängt ihop för mig och påverkat varandra sinsemellan, och därmed lett till en ond spiral. 

Jag vet att det här inlägget kan trigga igång känslor och negativa tankar hos andra om mig som person. Det är ett väldigt känsligt ämne att ge sig in på, detta med övervikt. Det är en av vår världs största folksjukdomar, så konstigt är det inte. Men låt mig än en gång upprepa - detta är hur hälsa hänger ihop FÖR MIG, utgående från MINA livsupplevelser. Ifall du är över/under/normalviktig och känner att du är hälsosam - jag är glad för din skull! Men för mig har det alltid varit kopplat till att livet går till skit. Tanken med inlägget är inte att stå på barrikaderna och gasta om vad som är rätt eller fel. Det är bara högst personliga reflektioner.

Men vad är då hälsa för mig i dagens läge?
- Att ta hand om kroppen på bästa sätt, genom rätt och regelbunden mat och träning.
- Att lyssna till kroppen när den säger stopp och behöver vila.
- Att förstå att "unna mig" inte behöver betyda en kväll då jag äter precis allt som kommer i min väg och som jag känner för.
- Att jobba med en positiv självbild och inte haka upp mig på det som har varit.
- Att kunna kontrollera psykiskt vad jag fysiskt gör för min kropp.
- Att kunna leva ett liv där jag har tid för mina vänner, familj och pojkvän.
- Att kunna leva ett liv där jag har tid för mig själv för att kunna samla krafter.
- Att kunna lyfta jäkligt tungt på gymmet.
- Att kunna spendera en kväll med att marathontitta serier.

Hälsa är svårdefinierbart. Det betyder olika för olika människor. Men det som är lika för oss alla är att vi bara har en hälsa och en kropp att ta hand om. Nej, man orkar inte alltid göra de bästa valen. Nej, man pallar inte alltid att stå emot sånt som vi vet är dåligt för oss. Men ifall vi är snälla mot oss själva på samma gång som vi pushar oss själva emellanåt, så tror jag att vägen till god hälsa blir lite rakare. Vad är god hälsa för dig?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!