torsdag 26 januari 2017

några saker som läraryrket har lärt mig DEL 2

Det var väldigt många som gillade när jag gjorde DEL 1 av vad läraryrket hittills har lärt mig, och nu tänkte jag att det kanske är dags för del 2. När jag hade jobbat 52 dagar var allt väldigt nytt, och det som jag nu har lärt mig, efter 179 dagar, går kanske lite mer in på detaljer. Jag tror ju själv att jag är an aningen mer fullärd än sist, och detta är vad jag har lärt mig sen september:



1. Du kommer att hitta på fler metoder för att få tyst på klassen än vad du trodde att var möjligt. Först lär du dig "försöka påkalla uppmärksamhet" (vilket inte fungerar om du inte har en klass av bokexemplar), sen försöker du kanske gorma för att chocka dem lite. Bäst för mig fungerar för tillfället att plötsligt börja dansa konstigt, att skrika ut militärorder eller den på bilden här ovan. Utan överdrift.

2. Du kommer att förbanna dig själv och alla de specialpedagogiska extrakurser som du aldrig hann/orkade/brydde dig i att gå. Du klarar dig inte som klasslärare i dagens skola utan specialpedagogiska kunskaper. I'd like to see you try.

3. Tidigare förbannade du att tvingas gå till biblioteket för att låna gratis pedagogisk litteratur. Nu gräver du med näsan genom samma litteratur, som du har KÖPT. Jag lovar att allt blir mycket mer intressant när du har en klass att direkt testa dina metoder på.

4. Få ögonblick känns som när julfesterna äntligen är över. Herregud vilket hästgöra för alla inblandade. På genrepet gråter du för att allt går så skit och för att ingen kan något fast ni har övat i hundra veckor. På julfesten gråter du för att eleverna är så otroligt duktiga och du är så sjukt stolt över dina små grisar. Sen kommer vi till nästa punkt...

5. Du kommer fortsättningsvis att gråta. På denna punkt vet jag tyvärr inte om det någonsin blir bättre. Det enda positiva är att du inte alltid gråter för saker som är skit, utan även över saker som är bra. Sammanfattningsvis = räkna med att stay as a crybaby.

6. Repetition är kunskapens moder. Nu pratar jag inte om eleverna, utan om dig som lärare. Har antagligen aldrig varit så allmänbildad tidigare som jag kommer att vara i slutet av skolåret.

7. Du kommer att lära dig att välja dina strider. Detta gäller antagligen alla åldersklasser, men kanske speciellt mycket när du jobbar med tonåringar. Istället för att bli förbannad varje gång de svär i klassen och slänger könsord omkring sig, så kanske du är glad ifall du bara hör dem skrika "kuk" 3 gånger på en dag. Tro mig, annars får du strida varje minut. Och gråta ännu mer än du annars gör.

8. Du märker att jobbet som lärare handlar nästan mer om att lära sig hur olika individer och gruppsammansättningar fungerar än hur du ska undervisa area/bakterier/ordklasser/whatnot. Varför reagerar den eleven så och så när någon gör så och så... Multiplicera detta med minst 23 elever och där har du din klass.

9. Du vill aldrig mer höra någon säga att läraryrket är lyxigt för att lärare har så många lov. Lovtimmarna är lätt inarbetade både före och efter loven. Så när du äntligen har lov så går tiden mest till att ta igen dig, både psykiskt och fysiskt. Detta är ett jobb med evig övertid. Du måste verkligen känna att läraryrket är din grej för att orka i längden.

9. Som lärare i övre mellanstadiet ska du vara beredd på att puberteten är oundviklig. Det är onödigt att försöka hålla tillbaka barnen, för de kommer att vara nyfikna på allt och alla. Så gör inte som mig när du börjar undervisa biologi och spara kroppen-temat till sist. Ta det på en gång. Annars kommer du varje lektion att ha elever som skriker NÄR SKA VI BÖRJA PRATA OM KROPPEN och bilder på snoppar i en tredjedel av dina mattehäften som du rättar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!