onsdag 12 oktober 2016

Vad har du för mål med ditt liv?

Tittade på en kort video på Facebook här om dagen om att "leva i nuet", "carpe diem". Om hur vi människor hela tiden blickar framåt och tänker att det där ska jag göra sen när jag får barn. Det där ska jag göra sen när barnen är fem. Det där ska jag göra sen när barnen flyttar ut. Det där ska jag göra sen när huslånet är av betalat. Det där ska jag göra sen när jag går i pension. Sen poff är du död. Vi tittar bara framåt utan att kunna leva i stunden. Jag skulle ljuga om jag inte skulle säga att jag blev sjukt stressad av tanken om att tvingas leva i nuet.

Jag är ju liksom en av dessa personer. En som alltid tänker och planerar framåt. Jag väntar alltid på något som ligger framför mig. För tillfället är det höstlovet, då jag får åka hem och mysa en vecka till Finland. Efter höstlovet är det antagligen jul jag väntar på. Visserligen väntar jag ju på julen året om, men you get my point. Jag väntade så länge på att bli utexaminerad. På att sommaren skulle vara över så att jag skulle få börja på mitt nya jobb. Sen tog målen liksom slut. 

Jobb.
Gym.
Mat.
Sova.

Jobb.
Gym. 
Mat.
Sova.

Mitt huvud har de senaste veckorna försökt klura ut vad jag ska vänta på när mina dagar nu för tiden är rutinmässiga, och jag äntligen är här i vuxenlivet med en tillvidareanställning, pojkvän och boende. Barn? Giftermål? Är det verkligen nästa på tur?

Jag tror detta är en av de saker som kommer som ett brev på posten när man börjar jobba och slutar studera. Iallafall om man är person som jag. SÅ DET ÄR KANSKE DAGS FÖR MIG ATT LÄGGA OM MINA MÅL LITE. tänker jag.

Hädanefter är mina mål följande: 1. Carpa skiten ur varje dag. Låta mig för en gångs skull njuta av att bara komma hem och landa efter jobbet och tänka att jag värd detta. 2. Läsa alla de böcker som jag inte läst de senaste åren. 3. Lyssna på alla Ted & Kajs podavsnitt. Jag har typ 2/3 to go. 4. Göra mitt bästa varje dag att ta hand om mina juveler. Ge dem verktyg som gör dem till bättre människor. Som gör MIG till en bättre människa. 5. Inte vara arg på mig själv om jag inte uppnår dessa mål hela tiden. Kunna i bästa fall skita i dem ibland när det inte går precis då och bara tänka AAUUUMM. 

Här är en mycket planerad bild på mig när jag försöker carpa mitt i vardagskaoset. AUM.
Lyssnar även på bästa listan för tillfället.

2 kommentarer:

  1. Alltså jag skrev en text som handlar om typ exakt samma sak, skrev den igår och tidsinställde till idag :D LOVAR att jag inte har härmat haha! Men håller obviously med dig!

    SvaraRadera
  2. haha, great minds think alike! :D

    SvaraRadera

Här finns rum för ett moi. Pling!