torsdag 28 januari 2016

Om att vara snäll mot sig själv


Sandra utmanade oss läsare i tisdags att säga tre snälla saker om oss själva. Jag tänkte att jag skulle anta den utmaningen, i och med att den går väldigt hand i hand med mitt nyårslöfte om att vara snällare mot mig själv.

Det är så otroligt lätt att vara hård mot sig själv. En annan sak som är väldigt lätt är att förminska sina egna goda egenskaper eller saker som man är bra på. Man vill ju inte att någon ska tro att man är "stor på sig" eller divig. Att vara ödmjuk är en bra egenskap, men inte längre när du säger rakt ut att "jag är en ödmjuk person". Gud bevare mig väl.

Ännu lättare än att hacka ner på sina egenskaper är det att hacka ner på sitt utseende. Att berätta åt någon (som inte är din mamma eller närmaste vän) att "jag är så jäkla håll käften-snygg idag" är i dagens samhälle klassat som ett grovt etikettbrott. Jag kunde gå vidare och diskutera alla bröstdiskussioner och inlägg om att lägga sig (eller inte lägga sig) under kniven för att skapa ett bättre jag, men jag tänker inte. För jag tror inte problemet ligger i brösten, utan främst i vårt huvud.

Jag kan också bli väldigt trött på min mage som inte blir mindre eller på mina strimmiga lår (eller mina tunga bröst, för den delen), men jag vill kunna lära mig tycka om mig själv för att jag defacto har strimmiga lår (hur jävligt det än låter). För de lär hänga (haha) med en bra stund till. Det enda jag kan göra för dem är att ge min kropp mat (och choklad ibland) som får den att må bra, och träna för att den ska hållas stark. 

Våga känna dig snygg och våga säga det högt. Våga också säga allt annat bra om dig själv. Var inte så förbannat elak. Var lika empatisk mot dig själv som mot din bästa vän. Det är så jättesvårt, jag vet, för jag jag har inte kommit till den här punkten ännu själv heller, men vi kan försöka.

Här är mina tre positiva saker om mig själv:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!