lördag 2 januari 2016

Är det nu jag ska skriva triggervarning?


Funderade först på om jag ska skriva något alls om min genomrensning, i och med hur mycket bloggläsare det finns där ute som är anti-påsdieter. Sen igen tänder jag ju lite på sånt, så här får ni: 14 dagars genomrensning på påskur.

I oktober skrev jag ett blogginlägg om min älskade bantningskur (klick) som handlade lite kort om hur jag gick ner 20kg tack vare Cambridgemetoden. Kort sagt kan man göra Cambridge som en viktminskningskur eller som en genomrensning, och det går ut på att man äter 3 påsar, ca 450 kcal, om dagen. På detta vis hamnar kroppen i ketos. Ketos är inget farligt tillstånd i sig, samma uppnår man genom bl.a. LCHF-kost. Tack vare påsarnas sammansättning så får man i sig allt vad kroppen behöver under ett dygn. Metoden består av sex steg, man kan välja själv (enligt stegen) hur mycket riktig mat man vill äta + påsarna. Själv gör jag detoxen på steg 1.

Förstår att detta kan provocera människor, speciellt när jag själv förespråkar en normal husmanskost med striktare och mindre strikta dagar. Sen tycker jag att man ska inte döma människor efter deras kostval - även om detta passar mig, så kan det vara helt onaturligt fel för någon annan.

Varför gör jag detta? Samma sak gjorde jag för ett år sedan. För mig är det bra att ta en rensning efter jul och få bortstädat allt skit som man satt i sig under jul- och mellandagar. Jag sväller väldigt lätt, och går även ner relativt lätt. En 14 dagars genomrensning får mig tillbaka till samma nivå som jag var på före julen. Med Cambridge kan jag vara trygg i att jag får i mig allt på samma gång som kroppen sköter om rensningen.

Jag hoppas att folk inte direkt biter tillbaka i okunskap. Har ni något ni undrar om kuren? Något ni vill fråga? Jag är ingen coach, men jag svarar så bra jag kan.

****Måste förstås tillägga att jag inte är sponsrad på något sätt. Jag får ingen personlig profit på att tipsa om Cambridge, 
utan detta är helt gratis från min sida. Länkarna är inte heller affiliate.***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!