torsdag 22 oktober 2015

Min allra största rädsla finns i Trollhättan

Många av er har säkert läst om den tragedi som inträffade i Trollhättan i Sverige idag. En utklädd man i 20-årsåldern kom in i skolan med (åtminstone) ett svärd och en kniv. Totalt attackerade mannen fyra personer, varav två, en elev och en assistent, dog av skadorna. Elever tog bilder med mannen innan de fattade vad han var där för. På skoj.

Mannen var iklädd svart rock, svart mask och militärhjälm. bildkälla

Vad är det med världen som är så upp och ner? Mer och mer hör man om olika typer av attacker mot skolor med dödlig utgång för åtminstone några personer. Elever. Anställda. Lärare. Kauhajoki, Jokela, Connecticut, Oregon.... och nu detta. Listan kan göras allt för lång.

Som blivande lärare knyter det sig i bröstet. Vad tänker lärarna när de förstår vad som händer? Vad skulle jag göra, ifall jag hamnade ut för något liknande i en skola där jag jobbar - och jag har 20 nioåringar att skydda? Jag är så otroligt, otroligt rädd för dessa situationer, därför att jag har ingen aning om hur jag skulle reagera eller hur jag skulle agera. Hur kan jag förebygga detta? Hur kan jag se till, att alla mina elever mår bra och inte känner ett behov att agera ut på ett sånt här sätt?

Jag vet att chansen är en på miljonen och att man ska ha hemskt otur, men det tar ändå inte bort tyngden av att veta, att kanske. Kanske precis jag hamnar att gömma mina 20 nioåringar i skåp och under bord. Det är så fel fel fel.

Carro höll en tyst minut för det som hänt. Även jag tänder ett ljus och hoppas med hela mitt hjärta att alla där borta har nån att bli kramad av och känna sig trygg med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!