lördag 10 oktober 2015

Att träna med sin partner


Jag har tränat mer eller mindre större delen av mitt liv. Ibland med längre pauser, ibland med kortare. Min första kärlek för träningen hittade jag i dansgruppen Energy Dancers, vilken jag hamnade att sluta med när jag flyttade till Vasa. Sen har jag väl slarvat lite och gjort det jag har känt för osv. fram till ca 2012. Då skaffade jag gymkort till Wasa Sports Club och började gå regelbundet på pass tillsammans med min kompis Denise. Efter min viktnedgång 2014 började jag intressera mig mera för själva gymträningen, vilken i dagens läge är huvudingrediensen i mitt träningsupplägg.

Taneli har också tränat mer eller mindre hela sitt liv, men började gå regelbundet på gym 2014. Han är väldigt fokuserad när han börjar på med något, och har läst in sig väldigt mycket på hur man bör träna och äta för att gå framåt. Vi delar kanske inte alltid samma åsikter, men då igen finns det tusen olika tekniker för att göra rätt. Det har hursomhelst varit till största del till min fördel.

Vi är båda två väldigt tävlingsinriktade, så jag var från början säker på att vi aldrig skulle komma att träna tillsammans. Jag var rädd för att det skulle bli en styrke/snabbhetstävling och att det bara skulle lämna en skit smak i munnen. Tänk hur fel jag kunde ha! Vi var ut på vår första lenkki tillsammans i våras, och var första gången på gym tillsammans förra gången jag var här i Stockholm. INGEN är så rolig att träna med som honom. Han är väldigt stödjande och hjälper mig alltid (ibland lite väl mycket, jag kan faktiskt flytta mina vikter själv).


Varför jag tycker att det är positivt att träna med min partner:


+ Man kan hjälpa varandra med teknik. T.ex idag hjälpte T mig med mina marklyft.
+ Man kan sporra varandra då den andra är lat eller känner sig skit, helt enkelt
+ Man har ett gemensamt intresse
+ Man får mera kvalitetstid tillsammans
+ Man har en snygg karl/kvinna att öppet stirra på när hen lyfter ;)
+ Man kan motivera varandra. Ifall vi inte har möjligheten att träna tillsammans (vilket man sällan har när man distansar), så kan man ändå bli motiverad av att den andra också är på väg att träna.
+ Båda blir i bättre skick och börjar må bättre, vilket är positivt för båda.

Det finns säkert flera positiva grejer mer att träna tillsammans, men dessa är vad jag kom på from the top of my head :) Train together, stay together!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!