torsdag 8 december 2016

Evighetsfrågor varje klasslärare ställer sig

Vart försvinner alla lånepennor? Det är ju en extremt intressant fråga i och med att ingen någonsin har tagit dem, och alla alltid ger tillbaka dem, eller hur? Det är fortsättningsvis universums största fråga hur jag har mist ca 60 pennor bara under höstterminen.


Mitt nästa steg: Skriva på alla pennor stort med permanent marker.

Hur kan jag göra sittordningen extra sparkling och intressant denna gång? Vi har precis räknat kombinatorik, och enligt alla lagar borde det finnas underlag för 529 olika kombinationer i klassen. Då är det ju kul att man redan efter två omflyttningar är svettig och nervös över ifall man precis skjutit sig själv i foten.

Är jag en kakkalärare om eleverna får göra en Kahoot alternativt elevlett arbete alternativt se en film alternativt ha högläsning? Nej. Ett av lärarens tio budord är att aldrig döma en lärare efter sina mindre planerade lektioner. Jag tänker att det mesta är ok, så länge det är barnvänligt och de lär sig något. Utom ifall det är hela tiden, varje lektion, varje dag. Då är du nog bara lat.

Vad sade jag precis? Ibland kommer det såna grodsvar hoppande ur munnen att man själv blir alldeles förvånad. Hade en elev som spontant berättande om en extremt speciell K-18 grej som hen läst om att vissa vuxna tydligen gillar, och jag blev så chockad över samtalsämnet att istället för att pedagogiskt avleda diskussionen svarade jag "Jaa-a. Vissa gillar väl sånt". ELLER när jag sa åt en elev att hen "såg ut som ett rådjur bakifrån" när jag menade att hen såg ut som "a deer in the headlights". För det är ju samma sak.

Vad sade HEN precis? Jag har svårt att släppa de situationer då vi är djupt inne i ett samtalsämne i klassen, och en elev höjer handen och frågar/börjar prata om något som handlar om något HELT annat. T.ex. "...och därför är inte Turkiet en del av EU". *hand höjs* "När jag och min pappa var och vandrade såg vi en älg." Tack för ditt bidrag. Va?

Vad hände precis? När ådern börjar pulsera i pannan och man blir lite lätt skitirriterad efter att pedagogiskt ha sagt till 1000 gånger och man kanske höjer rösten åt klassen lite i stuk med 

"NUUU PÅ SANT E DE SNART INTE ROLIGT LÄNGRE SÄTT ER NER 
OCH KNIP IHOP!!1!1" 

och två  elever ser helt saliga ut och utropar 

DU ÄR DEN BÄSTA LÄRAREN!!!!! Eh jaha? Hur gick detta ihop?

2 kommentarer:

Här finns rum för ett moi. Pling!