tisdag 21 juni 2016

Karriärlistan

Hej på er! Är idag ute på äventyr med kvinnsen i min familj, så ni får hålla till godo med ett tidsinställt inlägg. Mera om vårt äventyr imorgon! Ha en fin tisdag <3


VAD VILLE DU BLI NÄR DU VAR LITEN?
Veterinär eller, tro det eller ej, städerska! Tyckte förstås inte om att städa mitt eget rum, men ville gärna jobba som typ hotellstäderska (?). Det skulle allt ha varit en lite annorlunda.. karriär.

VAD TRODDE DU ATT DU SKULLE BLI SOM TONÅRING?
Journalist, det mesta annat var closed case. Har även varit intresserad av att jobba som radiopratare. Är ännu idag (som de flesta bloggare) intresserad av media och kunde tänka mig att jobba som t.ex. frilansare.

GICK DU NÅGON NISCHAD GYMNASIELINJE?
Jaa, jag gick en kombiutbildning på Fria Kristliga Folkhögskolan i Vasa som kallas 3&Student. Blev student och utbildad ungdoms- och fritidsinstruktör! Några av de tre bästa åren i mitt liv, på sitt eget sätt.

VAD HADE DU FÖR BETYG?
Har varit en ganska typisk medel(m)åtta, kanske snäppet bättre. Har alltid dock klarat mig bra i skolan och trivts med att studera.

VILKA VAR DINA BÄSTA OCH SÄMSTA ÄMNEN?
Jag har alltid varit duktig på modersmål och språk, samt musik. Naturvetenskapliga ämnen, dvs. fysik/kemi/matematk har varit svårare att läsa sig till.

UTBILDADE DU DIG EFTER GYMNASIET?
Studerade fem år på Åbo Akademi och är nu utexaminad klasslärare och högstadie-/gymnasielärare i finska.

VILKET VAR DITT ALLRA FÖRSTA JOBB?
Reklamutdelare! Cyklade kring kvarteren två gånger i veckan i sol, regn och rusk. Minns hur det en gång hade kommit så mycket snö att jag fick dra postväskorna efter mig i en pulka.

VAD HAR DU MER HAFT FÖR YRKEN?
Kontorist, frilansande skribent och kolumnist, telefonförsäljare, pizzabagare, au pair, personlig assistent, LIDL-arbetare, försäljare i kött- och fiskdisk, typ alla former av lärarvikariat... Listan kan göras väldigt lång.

I throw them pizzas in the air sometimes, saying EEEEYO

HUR HAMNADE DU I DEN BANAN DU ÄR IDAG?
Jag minns faktiskt inte när det gick upp för mig att det är lärare jag ska bli. Har alltid haft en stark ledarpersonlighet, tycker om att bestämma och planera och jobba med barn/ungdomar. Sen kom det i något skede som ett ahaa-moment i början av 2011.

VILKEN ÄR STUNDEN DÅ DU LIKSOM VISSTE ATT DU ÄR PÅ RÄTT VÄG?
Har aldrig tvivlat på att lärare är rätt linje för mig. Det var på något vis så självklart då jag äntligen fattade. Men praktikerna och vikariaten har nog gjort sitt på vägen mot min examen.

VAD BRUKAR DU FÅ HÖRA ATT DU ÄR BRA PÅ I DITT JOBB?
Få respekt av eleverna genom att sätta gränser och hålla mig till. Men även att skapa personliga relationer till eleverna.

VILKA ÄR DINA SÄMSTA SIDOR PÅ ARBETET?
Jag är en tidsoptimist i min planering, något att jobba på! 

TRE SAKER DU ÄR EXTRA STOLT ÖVER ATT DU GJORT I DITT JOBB?
Vet inte nu om jag borde hänvisa till alla jobb/min jobbprofil överlag, men tänker nu på mina olika jobb som lärare.
- Hållit i en finskakurs för universitetsstuderande och fått fin feedback av studerande.
- Gått utanför min bekvämlighetszon genom att undervisa en sekvens i redskapsgymnastik
- Vågat säga till på skarpen när något går fel till.

Mina förra elever tycker att jag är venlig och bra på mattematik. Sen är jag också snäl <3

VAD GÅR DITT JOBB UT PÅ MEST?
Att undervisa och fostra. I den ordningen. Men även föräldrakontakt, planering och reda ut bråk. Torka ledsna kinder och krama glada armar. Lärarjobbet innefattar så otroligt mycket.

VAD SKULLE DU VILJA JOBBA MED OM DU INTE GJORDE DET DU GÖR NU?
Endera journalistik eller något med djur, fortsättningsvis. Åååh typ ett djurdagis/pensionat!

VAD TROR DU SKULLE VARA DET SÄMSTA JOBBET FÖR DIG?
Svarade på den här frågan i ärliga listan. Men kanske något arbete som är väldigt monotont och lika från dag till dag, eller något där man får mycket skit. Som telefonförsäljare jobbade jag bara lite på en månad även fast jag var duktig på att sälja. Huvudet pallade inte.

VAD GÖR DU OM FEM ÅR?
KANSKE mammaledig, det vet man ju aldrig. Tycker det vore en helt ok tid att få barn, ifall möjlighet finns. Har förhoppningsvis tagit mig förbi den första newbie-tiden som lärare. Har förhoppningsvis rest mycket och sett en hel del.

VAD GÖR DU NÄR DU ÄR 60 ÅR?
Undervisar fortfarande, antagligen. Eller jobbar som någon viktig person på universitet/Utbildningsstyrelsen/skola. Hoppas på att jag har haft ett fint liv och en fin karriär att se tillbaka på. Eller så halvsitter jag och vinkar åt Karro från andra sidan stranden. Förhoppningsvis också med en hot, transparent skärm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!