söndag 24 april 2016

Universitetslärare: hur har det gått?

Helluuu! Min pojkvän och jag har bland all tentläsning haft en underbar helg. Har inte gjort något speciellt egentligen, mest bara "varit". Mer än så skulle jag nog inte ha orkat med i detta skede. Det mesta börjar vara över nu, även min finskakurs som jag har hållit på universitetet. Mina studerande fick fylla i en kursutvärdering under sista lektionen, och bättre feedback kunde jag inte ha fått så här på slutrakan. 

Kursen är ett bevis för mig själv på att jag faktiskt är en duktig lärare på alla stadier, ingen skillnad om det är fjärdeklassare eller universitetsstuderande. Fick naturligtvis även lite konstruktiv kritik för upplägget, men det var mest idéer om hur man kunde förbättra kursen eller så kritik för saker som jag som lärare inte kunde påverka (t.ex. svårighetsgraden på proven, i.o.m. att jag tvingas använda gamla språkprov i kursen). Är hur som helst jätteglad över att ha fått möjligheten att prova på, och kan mer än gärna se mig själv som universitetslärare i framtiden!

Det finns en nog hel del som jag nog måste bättra i ännu (blir man nånsin fullärd i den finska grammatiken?), men överlag har jag klarat mig bra. Det har varit så roligt att på fokusera på det som jag tycker är viktigt (t.ex. muntlig användning av finska), och det är så roligt att efteråt läsa hur studerande har upplevt mig som positiv och uppmuntrande och min undervisning som givande.

Fina blommor hemma piggar alltid upp / Vädret! / Tyckte jag kunde belöna mig själv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!