torsdag 3 mars 2016

Läsarfråga: Texttatuering


Hej Matilda och tack för din fråga! Nu är jag ju inte en tatuerare och har inte samma kunskaper som en heller, så kan inte säga att mina svar är 100 procent vattentäta. Trots detta innehåller alla mina tre tatueringar text av någon slag, så utgående från egen erfarenhet kan jag nog svara!

Det finns olika saker som jag tycker påverkar på en texttatuering (och andra tatueringar också):

  • Storleken på texten: Ifall texten är väldigt, väldigt liten är ju risken också större att den mest blir till en fläck ifall den flyter ut.
  • Tid: Tiden har nog en inverkan på din tatuering, och det är inte ovanligt att man går och gör en så kallad "touch up" av gamla tatueringar. Texttatueringar kan man fixa med bl.a. vit färg och skuggningar.
  • Tjockleken på nålen: Texter kan se olika ut och reagera olika beroende på hur tjock nål tatueraren använder sig av. 
  • Plats: Beroende på var på kroppen du placerar tatueringen kan tatueringen reagera. Har en kompis som tatuerade en text på sin bicep, var huden är väldigt tunn. Tatueraren tatuerade för djupt, vilket ledde till att hon fick något som såg ut som ett bestående blåmärke bakom tatueringen. 
I inlägget om mina tats kan ni se bilder på dem. Det väldigt lilla bibelordet som jag har på G-klaven är idag bara en fläck, typ. Texten var alldeles för liten. Texten som jag har på ryggen har också flutit ut, men det har även fågeln där bredvid, så där vet jag inte om tatueringen i sig var halvsketet gjord eller ifall det bara är hur min hud reagerade. (Ska göra en touch up på den som nästa). Den jag har på armen har jag nästan haft ett år, och den har hittills hållt formen väldigt bra!

Mitt tips till dig, ifall du vill göra en texttatuering, är att välja din tatuerare med omsorg. Du måste synka med din tatuerare, det är ändå någon som märker dig för livet. Tatuerare inriktar sig ofta på olika stilar, och alla kan inte göra en snygg texttat. Mitt  andra tips är att inte göra texten allt för smal och liten, då tatueringar med tiden alltid mer eller mindre flyter ut. 

Hoppas detta hjälpte dig lite på traven! :)

***Edit: Ifall nån tatuerare läser detta och finner stora sakfel får ni mer än gärna rätta mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!