tisdag 5 januari 2016

Recension: Skräck/thriller

Har under ledigheten sett några filmer som jag tänkte uttala mig om! Alla tre är relativt nya, från 2015.

The Gift (2015)

Simon och Robyn är ett ungt par, vars liv blir omkullkastat när de springer på en av Simons gamla skolkamrater Gordo från high school. De inleder en försiktig vänskap som blir mer och mer konstig ju längre tiden går. En hemsk hemlighet som bubblar under ytan får Robyn att ifrågasätta sin man och hur väl hon känner de människor som finns närmast henne. Are past bygones ever really bygones?

The Gift är en psykologisk thriller som jag faktiskt gillade! Den slutade lite öppet (vilket jag har svårt med, tycker inte om när man ska spinna vidare på filmen i huvudet), men annars var den bra. Karaktärerna är uppbyggda på ett sätt som gör att man till sist inte vet vem som egentligen är 'the bad guy'. Joel Edgerton gör sin roll som Gordo väldigt trovärdig och man har verkligen obehag för honom, fast han inte gör något som är direkt creepy. Plotten var ändå ganska lätt att räkna ut, vilket sög lite. Klart sevärd ändå!

4/5 skol-TV:ar på skuttkärra!

Visions (2015)

Gravida Eveleigh påbörjar ett nytt liv tillsammans med sin man David efter en bilolycka, och tillsammans köper de en vacker vingård. Efter att de har bott där ett tag börjar Eveligh se hemska syner. Är det syner om något som tidigare har hänt på gården? Hur ska hon övertala David om att det hon ser kanske är sanndrömmar?

Det är länge sen jag har sett en skräckfilm som är lite bättre än medioker. Älskar att filmen hade en sjuk tvist som inte ens jag hade räknat med! Jag vet inte om skrämselfaktorn är sådär jättehög, det är väl mest jumpscares. De som har gjort filmen har ändå sett till att allt går ihop på ett snyggt sätt! Sen att Jim Parson är med och har en ganska stor roll är rätt kul, när man i vanliga fall är van med att se honom i Big Bang Theory :) Här har ni en helt bra skräckis!

4/5 skol-TV:ar på skuttkärra!

I spit on your grave 3: Vengeance is mine

Jennifer Hills plågas fortsättningsvis av det brutala, sexuella överfall som hon för flera år sedan var med om. Hon har bytit både namn och bostadsort innan hon landar i New York. Jennifer går med i en stödgrupp för överfallsoffer och får en ny vän, Marla. När Marla blir mördad och mördaren går fri väljer Jennifer att ta tag i saker och ting på egen hand. Jennifer är tillbaka för att skipa rättvisa.

Jag har sett de tidigare filmerna, och den här har en annorlunda infallsvinkel. De två tidigare fokuserar mera på själva våldtäktssituationen och hur tjejerna tar sig ur den, medan trean fokuserar mera på hämnd. Filmerna är ju helt sjuka från förr, men trean känns ändå lite lättare. Skulle inte säga att den är speciellt välgjord heller, den spårar självklart ur på slutet och ingen är förvånad. Det är mycket blod och kastrering hit och dit. Nja, ifall man inte har något annat att se. Känns som en väldigt tillkämpad uppföljare.

2/5 skol-TV:n på skuttkärra!