söndag 9 augusti 2015

Recension: skräckfilmer

Körde som sagt filmkväll ikväll med Sofia och Alex. Jag är, och har alltid varit, något av en skräckfilmsfantast, har även sett det mesta och är därför ganska kritisk. De som vi hur som helst kollade var följande:

Unfriended (2014)

Det är exakt ett år sedan Laura Bates gjorde självmord som följd av att en fyllevideo av henne läckte ut på nätet. En grupp vänner blir hemsökta via en gruppchat på Skype av en övernaturlig kraft som använder sig av Laura Bates gamla konto. Är hon tillbaka för att hämnas?

Intressant tvist på alla skräckfilmer gjorda med handcam - istället utspelar sig hela filmen som en skärmdelning där man får följa händelserna på Skype, chatten, facebook... Förutom det är jag inte så imponerad. IFALL man är nybörjare i skräckfilmsvärlden är denna ett bra val. Väldigt traditionellt händelseförlopp, inget riktigt extra. Lampor släcks, folk dör. Helt ok, men skulle jag se den igen? Nja. En extra TV för kul tvist. Annars väldigt originellt.

3/5 skol-TV:ar på skuttkärra!

The Human Centipede 3: Final sequence (2015)

Den ökände fängelsechefen Bill Boss vill till vilket pris som helst göra sina fångar kuvade och undergivna. Boss ser filmerna Human centipede 1 och 2. Efter att inget annat fungerar och han och hans närmaste anställda, Dwight Butler, riskerar att få sparken tar de idén från filmerna och planerar att skapa den första Human Prison-centipeden, bestående av 500 personer.

Jamen alltså, ni hör ju själva...... Till mitt försvar så hade jag inte läst någon beskrivning av filmen ELLER sett någon trailer förrän vi kollade den. Ifall ni har sett ettan och tvåan vet ni vad de går ut på. De var, på sitt sjuka sätt, ändå helt välgjorda. Denna är bara sjuk. Helt urflippad och sjuk. Sofia somnade och jag och Alex satt mest och skrattade oss igenom. Intressant är dock att huvudpersonerna är de som har spelat huvudpersonerna i ettan och tvåan. Regissören Tom Six har även en roll, där han spelar sig själv. Men alltså, nejnejnej. Nej. Sätt inte er tid på den. Den är sjuk och full med sexistiska, rasistiska och sadistiska repliker. Metascore 5, det borde ju säga en del.

MAX en av fem rull-TV:n. blä.